PATiENTS – det utvecklande punkbandet

K-pop är nog vad många av oss förknippar koreansk musik med. Men bortom de väl koreograferade danserna, påkostade musikvideorna och de polerade idolerna, finns en levande indie- och punkscen. Punkbandet PATiENTS är med sina 13 år i branschen veteraner och har med sin ”hybrid punk” distanserat sig själva ifrån övriga punkband.

PATiENTS bildades 2005 i Seoul som kvartett, men har genomgått flera medlemsändringar och är idag aktiva som trio. Den nuvarande konstellationen består av bassisten och sångaren Sumin Jo, keyboardisten Hyuckjang Kwon och trummisen Soowon Choi.

PATiENTS debuterade 2006 med den hetsiga EP-skivan Hanging Gardens som för tankarna tillbaka till den rebelliska 70-tals punken. Albumet fick ett positivt mottagande och ledde till att de snabbt blev ett av de ledande banden på den koreanska punkscenen. Men strax innan inspelningen av den andra EP-skivan, All the Patients Let’s Go, lämnade sångaren bandet, vilket ledde till att bassisten Sumin Jo fick axla rollen som sångare. Trots tappet, lät inte de fortsatta framgångarna vänta på sig. 2008 nådde bandet en milstolpe då man fick sitt första utlandsgig vid Japan/Korea Oi! Punk Festival i Nakano, Japan.

I efterdyningarna av nedläggningen av deras dåvarande skivbolag, Skunk Records, och de misslyckade försöken med att hitta ett nytt, valde bandet att bilda sitt egna skivbolag Steel Face Records under 2010. Bildandet av Steel Face Records blev ytterligare en milstolpe i bandets historia, men markerade också startpunkten för evolutionen av bandets sound. Med bandets första fullängdsalbum, Kitsch Space, 2011, inkorporerade man new wave och pop, ovanpå punk-soundet. Det nya soundet döptes till ”hybrid punk” och var en mindre aggressiv version av klassisk punk.  Det tog inte lång tid innan hybrid punken utvecklades ytterligare när bandets gitarrist året därpå lämnade bandet. Istället för att ta in en ny gitarrist, valde man att ta in keyboardisten Hyuckjang Kwon, vilket gav hybrid punken en ny dimension.

PATiENTS har i åtskilliga intervjuer förklarat att man gärna vill experimentera med punk-soundet och inkorporera andra musikstilar.
– Vissa band vill bara efterlikna de klassiska punkbanden. Men kärnan i punken är att skapa nya saker, riva ner och välta omkull gamla tillvägagångssätt. Vissa har en alldeles för fixerad bild av vad punk borde vara. Därför döpte jag vår version av punk till hybrid punk, berättar Sumin Jo i en intervju med webbsidan Kultscene.
Sumin Jo fortsätter med att berätta att de har friheten att göra vad de vill eftersom hybrid punken är deras egna kreation. Bandet gillar gör-det-själv-attityden inom punken och älskar att blanda punk musikens element med andra sound.
-Hybrid punk är vår drömversion av punk, konstaterar Sumin Jo.

PATiENTS framgångar är inte begränsade till Korea eller Asien. 2014 blev bandet inbjudna till Liverpool Sound City Festival. Detta var bandets första spelning utanför Asien – och extra stort var det eftersom man skulle spela i ett av punkens hemländer. Spelningen blev en sådan stor succé att bandet blev inbjudna igen 2015 och 2016. Med framgångarna i Liverpool fick fler upp ögonen (och öronen) för Patients. 2017 åkte man på Europaturné med ett dussintal stopp i Storbritannien och Spanien, bl.a. på Focus Walesfestivalen i Wales och Primavera Profestivalen i Barcelona.

Bandets två senaste singlar Game Boy Game Girl och Space Call Girl, som släpptes ifjol i samband med Europaturnén, blev ytterligare ett steg i en ny riktning för hybrid punken. Från att ha använt sig av piano- och orgelsound, gick man nu över till synthsoundet.

Som en av veteranerna är PATiENTS mån om att den koreanska punkscenen fortsätter att blomstra; deras skivbolag har signat ett flertal nya band. På taket av deras kontor i Hongdae i  Seoul finns takscenen, Steel Face Rooftop 3639, där man kan dricka öl och lyssna på nya indie- och punkband i en avslappnad miljö.

Vad som väntar härnäst för PATiENTS återstår att se, men vi är nyfikna på vart någonstans bandets föränderliga hybrid punk kommer att ta oss lyssnare till. Är ni intresserade av att höra hur bandets hybrid punk har utvecklats, lyssna gärna på de tre låtarna här nedan. Hör ni skillnaden?

Singeln Game Boy Game Girl (2017)

Sipalsegi från albumet 18 (2015)

A Boy Who Turns Into A Dog från albumet Kitsch Space (2011)

 

Källa: 1, 2, 3, 4, 5

Bildkälla: 1

Dudi Warsito

Musikskribent

No Comments Yet

Kommentera

Chefredaktör och ansvarig utgivare: Elin Törnqvist

Tipsa oss: [email protected]

Organisationsnummer: 802490-6987

ISSN: 2001-936X

© Tidskriften Hallyu
Tidskriften Hallyu sponsras av