[RECENSION] The Handmaiden

Originaltitel: Agassi
Regissör: Park Chan-wook
Skådespelare: Kim Min-hee, Kim Tae-ri, Ha Jung-woo m.fl.
Längd: 144 min
År: 2016

1930-talets Japanockuperade Korea. Bedragaren Fujiwara (Ha Jung-woo) smider lömska planer för att bestjäla adelsdamen Hideko (Kim Min-hee) på hennes förmögenhet. Som ett led i komplotten, låter han yrkestjuven Sook-he (Kim Tae-ri) skaffa anställning som Hidekos tjänarinna. Problemen börjar när lust och förälskelse kommer i vägen för lurendrejeriet, och förväntningar mellan könen ställs på hårda prov.

The Handmaiden, baserad på Sarah Waters gotiska roman The Fingersmith (2002), är en bländande uppvisning i manipulationskonst. Att den har kallats “elegant depraverad”, är ingen överdrift. Ett av de otäckare inslagen är Hidekos sadistiska, överförmyndande farbror; förutom att bedriva suspekt verksamhet i sin skyddslings källare, har han en uppsyn värdig en tortyrskräckis. Men med tanke på vad Old Boy-regissören Park Chan-wook är kapabel till, blir det inte så (fysiskt) våldsamt som man skulle kunna tro. Tillsammans med manusförfattaren Chung Seo-Kyung, har Park snarast skapat en psykologisk gåta, som tar flera vändningar innan det uppdagas vem som egentligen svindlar vem. Mest gripande är temat om kvinnlig frigörelse, som i takt med att hämnardramat nystas upp, visar sig vara filmens bärande tråd.

Anders Nilsson

Filmrecensent

Anders Nilsson är frilansskribent inom film och kultur och har skrivit för bland annat Gaffa, Tidningen Kulturen och Kulturimperiet. Han har magisterexamen i filmvetenskap från Stockholms Universitet

No Comments Yet

Kommentera

Chefredaktör och ansvarig utgivare: Elin Törnqvist

Tipsa oss: info@hallyu.se

Organisationsnummer: 802490-6987

ISSN: 2001-936X

© Tidskriften Hallyu
Tidskriften Hallyu sponsras av