[RECENSION] MONSTA X – The Clan Pt. 2 Guilty

1. Fighter
  2. Be Quiet
  3. Blind
  4. Queen
  5. White Girl (하얀소녀)
  6. Roller Coaster

MONSTA X är tillbaka med den andra delen i serien ”The Clan”. Starship Entertainments senaste killgrupp har solat sig i strålkastarljuset sedan släppet av ”The Clan Pt. 1 Lost” tidigare i år. Gruppens ledare Shownu har bland annat medverkat i Mnets senaste satsning ”Hit The Stage” och hela gruppen har medverkat i det kinesiska sång- och danstävlingsprogrammet ”Hereos of Remix”. Dock så tar gruppen nu en paus från individuella aktiviteter för att komma tillbaka som MONSTA X med sitt fjärde EP ”The Clan Pt. 2 Guilty”.

monsta-x-2Medlemmarna av MONSTA X (från vänster till höger): I.M (sittande), Minhyuk (stående), Kihyun, Jooheon, Hyungwoon (stående), Wonho (sittande) och Shownu.

MONSTA X är en grupp som inte haft ett enda intro på de 4 EP de har släppt. Istället kickas albumet 3 av 4 gånger igång av albumets titelspår, som i detta fall är låten ”Fighter”. Låten har en helt annan känsla än det föregående titelspåret ”All In” från ”The Clan Pt. 1 Lost”. ”Fighter” börjar istället med en väldigt intensiv men upplyftande stråkorkester, i bakgrunden kan man höra vaga klapp och hejarop från något som verkar vara en publik. Introt ersätts dock väldigt snabbt av generiska trummor och samma stråkorkester vilket ger låten ett rätt unikt sound, som även skiljer sig från deras tidigare titelspår. ”Fighter” känns väldigt intensiv då refrängen byggs upp av tunga andetag och den snabba stråkorkestern som dyker upp här och var genom låtens gång. Upprepningen av ”Because I’m a Fighter” genom refrängen betonar även den övergripande intensiva känslan.

Låttexten är skriven av MONSTA Xs egna Jooheon och I.M tillsammans med Jam Factory medan instrumentalen är skapad av Park Geuntae, Choi Jinseok och den danska låtskrivaren Martin Hoberg Hedegaard.

Musikvideon för ”Fighter”.

Nummer två på låtlistan är ingen mindre än ”Be Quiet”, en låt som ger samma elektroniska hiphop-sound som några av MONSTA Xs tidigare välkända låtar: ”Trespass” och ”Hero”. Instrumentalen består nästan fullt ut av elektroniska beats som byggs upp mot refrängen men håller sig mer i bakgrunden under verserna så att medlemmarnas röster kan få skina. Precis innan refrängen drar igång så viskas det ”Be Quiet” men resten är refrängen är helt utan sång och består istället av ett kraftfullt dansbeat. Än en gång så har medlemmarna Jooheon och I.M medverkat i låtskrivingen, denna gången tillsammans med Mafly och Keyfly. Hyuk Shin, 999, Jayrah Gibson och Davey Nate har producerat låtens instrumental.

MONSTA X har tidigare jobbat med den sydkoreanska rapparen och låtskrivaren Giriboy, som bland annat medverkat i hiphop-tävlingsprogrammet ”Show Me The Money”. Gruppens tidigare titelspår ”Rush” är producerat av Giriboy tillsammans med medlemmarna Jooheon och I.M, och nu har de tre gått samman igen och skapat låten ”Blind” som är nummer tre på albumets låtlista. ”Blind” kickas igång av Giriboys signatur, det kvinnliga viskandet av ”G.R.BOY”. Till skillnad från de tidigare två låtarna så är ”Blind” långsammare. Den är inte i närheten av att vara en ballad men instrumentalen är långsam och rytmisk. Låten flyter på och kräver inte ett speciellt humör för att gillas. Ett extra plus är att gruppens mindre välkända vokaler får chansen att skina lite extra under låtens gång.

monsta-x
Från vänster till höger: I.M (Rappare & Maknae), Hyungwon (Vokalist), Minhyuk (Vokalist) & Shownu (Ledare & Vokalist).

Efter att ha saktat ner tempot lite i ”Blind” så skruvar nu MONSTA X upp hastigheten igen med låten ”Queen”. Låten når inte alls samma hastighet och tempo som ”The Clan Pt. 2 Guilty”s två första låtar. Verserna består av ett hårt trumbeat som lugnar ut sig i flera olika elektroniska element men där trumman fortfarande ligger i bakgrunden och byggs sakta upp inför refrängen. Dock så slår refrängen ut i ett helt annat tema än verserna, refrängen är mycket lugnare och plattare men fungerar perfekt i ”Queen” då den precis innan den följande versen byggs upp igen. Låttexten är än en gång skriven av I.M och Jooheon tillsammans med Mafly och Keyfly, likaså är instrumentalen än en gång producerad av Hyuk Shin, 999, Jayrah Gibson och Davey Nate.

Nummer fem på låtlistan är albumets enda ballad – ”White Love”.  Låten startar som en akustisk ballad tillsammans med Minhyuk och Wonhos ljusa vokaler vilket direkt ger låten en väldigt vacker känsla. Låten saknar också helt och hållet rap, då gruppens båda rappare sjunger sina delar av låten. ”White Love” är en låt som är som bäst i slutet, precis innan sista refrängen drar igång så slutar instrumentalen och gruppen harmoniserar låttexten med taktklappar som får håret att resa sig på lyssnarens armar. Låten är skriven av Jooheon och I.M, men det är Ye-Yo! tillsammans med Jooheon som producerat instrumentalen.

monsta-x-1
Från vänster till höger: Kihyun (Vokalist), Wonho (Vokalist) & Jooheon (Rappare).

Sista låten på ”The Clan Pt. 2 Guilty” är ingen mindre än den humörsvängande ”Roller Coaster”. Gruppen har ett väldigt catchy beat med bakgrundsljud som påminner om ett gammaldags Nintendo. Låten består av både vokaler och rap, men med mestadels vokaler, dock så passar båda väldigt bra in på instrumentalen. Låten är skriven av Jooheon och I.M tillsammans med Trinity och instrumentalen är skapad av Trinity tillsammans med Tak och 1Take.

Ett halvår efter första delen i ”The Clan” så är nu MONSTA X tillbaka med del nummer två. Albumet ger oss ett par låtar som helt och hållet visar upp MONSTA Xs hårda hiphop stil, men även några nya sound som vi inte hört från de tidigare. Medlemmarna I.M och Jooheon har som vanligt varit med i olika delar av produktionen av albumet vilket är ett stort plus!  Kanske gruppen även kan ta sin första musikshowvinst med ”Fighter”?

Tyckte du som jag om det du hörde? Då kan du köpa albumet som en digital kopia via iTunes här eller som en fysisk kopia via YesAsia här.

Källa: 1, 2, 3, 4

• BETYG
    7

"The Clan Pt. 2 Guilty" består av 6 låtar med helt olika sound, något vi inte sett från gruppen innan och som gör det till en väldigt intressant lyssning.

MONSTA X har inte haft så bra line distribution som i "The Clan Pt. 2 Guilty". Det känns som att alla medlemmarna får chans att skina, även de lite mindre starka vokalerna. Rapparna får även chansen att visa upp sina sångröster.

"The Clan Pt. 2 Guilty" är även ett väldigt visuellt tilltalande album. Albumet släpptes med två olika versionen precis som det föregående albumet "The Clan Pt. 1 Lost". Versionerna ser väldigt olika ut både på utsidan och insidan vilket är väldigt roligt för fansen!

Även fast "The Clan Pt. 2 Guilty" ger oss flera nya sounds som vi inte tidigare sett från MONSTA X så känns det inte riktigt som deras. Gruppens tidigare album har alla varit väldigt sammanhängde och det är något som saknas här.

"Fighter" är en av de mediokra låtarna på albumet, både "Be Quiet" och "Queen" hade varit mer intressant titelspår. Dock så kan det vara så att "Fighter" passar bättre in i den storyline som MONSTA X bygger med sin serie "The Clan".

Jooheon & I.M medverkar på flera håll i produktionen av albumet, dock så har ingen av de andra medlemmarna medverkat - vilket är lite synd.

7

Mitt namn är Emma Helene Elisabeth Stridsberg och jag är en skånsk tjej på 19 år som bor i centrala Melbourne, Australien där jag för tillfället jobbar och lever. På min fritid läser jag mycket böcker och skapar "Sweden's K-POP Chart". Mina favoritgrupper är bland annat MONSTA X, INFINITE, Hello Venus, Lovelyz, BTS & NCT, men förutom det så är jag ett stort fan av khiphop.