[RECENSION] GOT7 – Flight Log: Turbulence

8. My Home
  9. Who’s That
  10. 만약에 (If)
  11. 아파 (Sick)
  12. 니꿈꿔 (Dreamin’)
  13. Let Me

Ett halvår efter släppet av ”Flight Log: Departure” så är JYP Entertainments stigande killgrupp GOT7 tillbaka med uppföljaren ”Flight Log: Turbulence”. Albumet är gruppens andra studioalbum och har totalt 13 låtar där medlemmarna medverkat i produktionen av totalt 11 låtar. GOT7 debuterade 2014 och har sedan dess stigit i popularitet, gruppen mottog bland annat priset ”Popular Asian Artist of the Year” på SEED Awards, 2015. Gruppen består av 7 stycken multinationella killar: JB, Jinyoung, Youngjae och Yugyeom från Sydkorea, Mark från USA, Jackson från Hong Kong och Bam Bam från Thailand.

”Flight Log: Turbulence” kickstartas av låten ”Skyway” som påminner om ett intro, men som i verkligheten är en hel låt. Låten är väldigt snabb med tydliga elektroniska inslag. Den börjar väldigt lågt och byggs upp mot refrängen med hjälp av gruppens rap. Låten kör nästan helt utan vokaler i refrängen utan övergår istället till hårda elektroniska beats innan det går tillbaka till den mjukare versen igen. ”Skyway” är som två låtar i ett men den är verkligen en intressant öppning till albumet. Låten är producerad av earattack, LISH, The Kick Sound och GOT7s egna JB.

Titelspåret för albumet är EDM-hiphop låten ”Hard Carry”. Låten börjar direkt med hårda trumslag innan gruppen i harmoni ropar ut ”HARD CARRY-HEY!” vilket verkligen drar igång lyssnaren. Låten saktar sedan in i versen där rapparna får skina lite extra på ett mjukare beat som börjar byggas upp med vokaler inför refrängen. Refrängen slår till som en explosion som får en att digga direkt. Låten är perfekt som titelspår, speciellt för en grupp som GOT7 som har mycket scennärvaro och vet hur man utnyttjar en scen under framträdanden. Låten är producerad av earattack, Yoojin och LISH.

Musikvideon för ”Hard Carry”.

Nummer tre är albumets första lite långsammare sång, ”Boom x3”, som har en monoton instrumental baserad på trummor och synth. Vokalrefrängen övergår i ett elektroniskt drop, men det är inte i närheten av lika hårt som föregångaren ”Hard Carry”. ”Boom x3” påminner om något man lyssnar på under en midnattstur, den flyter på men bryts även upp av de små EDM-influenser som finns i låten. Låttexten är skriven av Penomeco och BOYTOY tillsammans med GOT7s Jackson. BOYTOY och Jackson har även producerat instrumentalen.

Om man ställde in sig alldeles för mycket på att ”Boom x3” var en långsam GOT7-låt så kommer ”Prove It” att ändra den inställningen. ”Prove It” är slow-jam vokalbaserad låt med rapinfluenser som passar till en sen kväll eller när man drömmer sig tillbaka till när man var med personen man älskar. ”Prove It” har samma EDM-baserade instrumental som de förgående låtarna men den är inte övervägande för låtens framgång utan låten flyter på tack varje gruppens medlemmar och deras röster. GOT7s ledare JB har helt själv skrivit låten men producerat instrumentalen tillsammans med 220 och Royal Dive.

”Flight Log: Turbulence” femte låt är ingen mindre än soft-pop hiphop mixen ”No Jam”. Det bästa ordet för att beskriva låten är unik, den är verkligen just det. ”No Jam” ger ungefär samma oskyldiga och glada känsla som deras tidigare titelspår ”Just Right” gjorde. Den största skillnaden är hiphop-delen som helt plötsligt trycker sig in innan den lite sötare refrängen sätter igång. ”No Jam” sticker verkligen ut i jämförelse med sina föregångare då den inte alls håller samma hårda eller late-night EDM-tema. Yugyeom, Mark, Bam Bam och Jackson har alla varit med i produktionen av låten tillsammans med Frants.

got7-1Medlemmarna av GOT7 (från vänster till höger): JB, Mark, Jiyoung, Bam Bam, Youngjae, Jackson & Yugyeom.

”HEY” är nästa låt på tur och här faller GOT7 tillbaka i ungefär samma spår som med ”Prove It”, dock är ”HEY” mer jazz-inspirerade och håller ett lite högre tempo. Versen skiftar mellan vokaler och rap som blandas ihop utan problem. I refrängen ropas det ”HEY” i ett lugnt tempo och låten går aldrig överstyr utan håller sig till sitt lite lugnare tema vilket gör att den flyter på helt utan problem. Kim Won och Oh Hyunjoo har producerat låten tillsammans med GOT7s vokalist Youngjae.

Nummer sju på albumet är ingen mindre än den överträffande ”Mayday”. Första känslan man får av låten är att det ska vara en sorglig ballad, vilket den även är, men låten övergår strax i ett mer popballads-tema när rappen slår till. Precis innan refrängen så byggs låten upp med samma elektroniska drag som de tidigare låtarna. ”Mayday” skiftar skickligt mellan vokaler och rap över det undergivna elektroniska beatet som i slutet av refrängen får skina själv innan låten än en gång lugnar ner sig. Personligen så känns ”Mayday” som en av albumets absolut bästa låtar. Låtskrivaren är GOT7s egna Jinyoung och han har tillsammans med Distract och Secret Weapon även skapat låtens instrumental.

”Flight Log: Turbulence”s åttonde låt är ”My Home”, skriven av GOT7s Mark och earattack som även skapat instrumentalen tillsammans med LISH. ”My Home” skiljer sig från albumets tidigare låtar då den är inte har samma elektroniska inslag utan istället grundar sig instrumentalen på trummor, bas och en flöjt. Låten är väldigt mysig och glider förbi helt utan problem och påminner lite om sena kvällar i solen. Refrängen är väldigt slående och hänger sig kvar även efter att låten är klar; ”You are my one and only homegirl, I’ll be your one and only homeboy”.

got7-2
Från vänster till höger: Mark (Rappare & Vokalist), JB (Ledare & Vokalist), Jinyoung (Vokalist) och Bam Bam (Rappare).

”Who’s That” är näst på tur och den börjar med en taktbaserad bas och någon som knäpper med fingrarna, men låten övergår snabbt till något mer akustiskt och somrigt. Den upprepande refrängen med ”Na Na Na” gör bara låten ännu mer till en sommarfavorit. Låten är mest vokalbaserad och väldigt lugn men mysig och de flesta hade kunnat sjunga med helt utan problem. Låttexten är skriven av Jam Factory och instrumentalen är producerad av Ruwanga Samath, Oscar Doniz, Josiah Rosen, Carlos Battey och Steven Battey.

Nummer tio är den lite mer upptempo balladen ”If”. Låten är en av de lite mindre slående från albumet men med sina små jazzinslag så får låten ett väldigt intressant sound. Trummorna blandat med pianot och gitarren skapar en väldigt tilldragande känsla, något som lockar till pardans. ”If” skiftar helt mellan vokaler och rap som framförs av alla medlemmarna, sista refrängen blir också en liten harmonisering som verkligen binder ihop låten. Låttexten är skriven av Primeboi tillsammans med GOT7s Bam Bam och Mark. Instrumentalen är producerad av Primeboi och Cashnote.

De senaste låtarna på albumet har alla varit lite lugnare i jämförelse till ”Flight Log: Turbulence”s första låtar. Nummer 11 är inte ett undantag utan låten ”Sick” följer samma spår med sina balladinfluenser. Låten grundas på ett piano och en gitarr, något som skapar en väldigt mjuk instrumental, ”Sick” startas även igång av gruppens vokaler vilket gör att låten får en sockersöt start med de ljusa vokalerna. Vokalerna håller i sig hela vägen in i refrängen innan den första rap-delen sätts igång. ”Sick” kan lätt ses som en av de bästa balladerna på hela albumet. Låttexten är skriven av GOT7s Youngjae, Mark och Jackson medan instrumentalen är producerad av Damon Sharpe, Carlos Battey och Gregg Pagani.

got7-3
Från vänster till höger: Yugyeom (Maknae & Vokalist), Youngjae (Vokalist) och Jackson (Rappare).

”Dreamin'” är albumets näst sista låt och här börjar GOT7 drar upp tempot igen. Låten kickas igång av ett väldigt funky sound gjort av elektroniska instrumentaler och en bas. Låttexten under refrängens gång sjungs också på ett rätt unikt sätt vilket bygger upp den där funkiga känslan som instrumentalen redan introducerat. ”Dreamin'” är inte till hundra procent en upptempo låt men den bryter upp från den tidigare strömmen av ballader. Låttexten är skriven är earattack tillsammans med GOT7s JB och Bam Bam, medan earattack och JB producerat instrumentalen.

”Flight Log: Turbulence”s avslutade låt är den mjuka balladen ”Let Me”. Låten har en gitarrbaserad instrumental med tunna elektroniska beats ju längre låten pågår. ”Let Me” behåller dock ett lågt mjukt sound genom hela låtens gång. Med sitt väldigt söta och mjuka sound så känns låten väldigt betydelsefull för gruppens medlemmar. ”Let Me” avslutas med en underbar harmoniseringen som hade fått vilket IGOT7 som helst att falla ännu mer för gruppen. Låttexten är skriven av GOT7s egna Mark tillsammans med earattack och Yoojin. Mark och earattack har även producerat instrumentalen tillsammans med LISH.

GOT7 gör sin andra comeback under 2016 med sitt andra studioalbum ”Flight Log: Turbulence”. Gruppen får under albumets gång chansen att visa ett mer vuxet och elektroniskt sound jämfört med deras två första EPs ”Got I?” och ”Got Love” från 2014. Medlemmarna har även medverkat i produktionen av nästan alla låtarna på albumet, totalt 11 låtar – vilket är väldigt imponerande om man jämför med deras två första EPs där medlemmen JB medverkat i produktionen av en av låtarna. Med släppet av ”Flight Log: Turbulence” så imponerade GOT7 även på mig, som endast brukar lyssna på deras titelspår, men ”Mayday” är nog en av de bästa låtarna jag hört på länge.

Tyckte du som jag om det du hörde? Då kan du köpa albumet som en digital kopia via iTunes här eller som en fysisk kopia via YesAsia här.

Källa: 1, 2, 3, 4, 5

9

Det mest imponerande med hela "Flight Log: Turbulence" är att alla gruppens 7 medlemmar på något sätt varit med i produktionen av albumet. Det blandat med det faktum att nästan alla låtar är helt amazing är en solklar guldstjärna!

Variationen i albumets låtar är också något som är väldigt imponerade. Albumet sitter på flera dansframkallande låtar, men även mjuka ballader och några akustiska låtar. Det är helt enkelt en bra variation.

"Flight Log: Turbulence" har en imponerade variation av låtar men samtidigt så har nästan alla låtarna samma EDM-inslag. Vissa är dock mer upbeat och andra mer slow-jam liknande, men elektroniska beats finns i nästan alla låtarna.

De finns väldigt få anledningar till varför "Flight Log: Turbulence" inte får en solklar 10. Största problemet är hur albumets tracklist är uppbyggd. Det känns som om att det mer upptempo låtarna är ihoptryckta i början av albumet och de resterande låtarna fylls ut med ballader eller liknande. Hade man blandat runt lite så hade det nog blivit mycket roligare att strecklyssna på.

Ytterligare en negativ sak är att ibland låter det som att medlemmarnas röster inte passar in i låten. Vissa av GOT7s medlemmar har väldigt unika röster och i vissa låtar sticker dessa ut på ett negativt sätt - men i andra låtar låter de helt perfekt!

9

Mitt namn är Emma Helene Elisabeth Stridsberg och jag är en skånsk tjej på 19 år som bor i centrala Melbourne, Australien där jag för tillfället jobbar och lever. På min fritid läser jag mycket böcker och skapar "Sweden's K-POP Chart". Mina favoritgrupper är bland annat MONSTA X, INFINITE, Hello Venus, Lovelyz, BTS & NCT, men förutom det så är jag ett stort fan av khiphop.