[RECENSION] BTS – Wings

10. Lost
  11. BTS Cypher 4
  12. Am I Wrong
  13. 21세기 소녀 (21st Century Girls)
  14. 둘! 셋! (그래도 좋은 날이 더 많기를) (Two! Three! (Still Wishing There Will Be Better Days)
  15. Interlude: Wings

Fem månader efter släppet av ”The Most Beautiful Moment in Life: Young Forever” så är BigHit Entertainments BTS tillbaka. En månad innan släppet av gruppens andra studioalbum ”Wings” så släpptes sju individuella teasers på medlemmarna. Dessa teasers var tungt baserade på boken Demian av den tysk-schweiziske författaren Hermann Hesse. När albumet sedan släpptes visade sig att dessa sju teasers innehöll delar av sju av albumets låtar – Begin, Lie, Stigma, First Love, Reflection, MAMA och Awake – en sololåt för varje medlem.

Albumet nådde över 500,000 sålda kopior under första veckan av förbeställningar. När albumet väl släpptes så toppade det #1 på 27 olika länders iTunes Album topplistor, där bland annat Sverige och Danmark var inkluderat. ”Wings” toppade totalt 50 länders iTunes Hip Hop Album-topplistor.

bts
Medlemmarna av BTS (från vänster till höger): Jungkook, Jimin, J-Hope, Jin, V, Suga och Rap Monster.

BTS andra studioalbum ”Wings” startas igång av introt ”Boy Meets Evil”. Den 25:e september släpptes en trailer inför albumsläppet, denna trailer var en dansuppvisning av medlemmen J-Hope, som även rappar genom hela låten. BTS comebacktrailers har i de tidigare albumen även varit en sololåt från en av gruppens rappare. I detta fallet så var det J-Hope som framförde ”Intro: Boy Meets Evil”.

Låten är skriven av Pdogg tillsammans med BTS-medlemmarna J-Hope, Rap Monster och Jungkook. Det är även dessa fyra som producerat låtens instrumental. ”Intro: Boy Meets Evil” sätter tonen för de kommande 14 låtarna på albumet, kontrasten mellan mjuka vokaler och intensiv rap sätter ribban för albumkonceptet: oskyldighet och elakhet. J-Hopes sätt att framföra de båda delarna av låten är väldigt lockande, introt är verkligen en låt där vokalerna ligger i fokus och där instrumentalen bara hjälper till att bygga upp känslan. ”Intro: Boys Meets Evil” är väldigt tilltalande och får en att lyssna på de följande låtarna.

Combacktrailer för ”Intro: Boy Meets Evil”.

”Wings” titelspår är ingen annan låt än ”Blood Sweat & Tears”. Bara sekunder in i låten så sköljer mjuka oskyldiga vokaler ut över ett karibiskt sommarbeat. Låten dras igång av gruppens tre rappare som alla får framföra ett eget stycke innan den vokalbaserade uppbyggnaden inför refrängen drar igång. Låten har två olika refränger, en helt utan vokaler och en där det upprepas ”wonhae manhi manhi manhi manhi” vilket kan översättas till ”I want you a lot, a lot, a lot”.

”Blood Sweat & Tears” är en helt annan stil än vad man kan förvänta sig av ett titelspår från BTS. Titelspåren under deras debutdagar var oftast hiphop- och rapbaserade, men började övergå till hiphop-pop under skoltriologin medan ”Youth”-triologin övergick i mer känslomässiga vokal- och dansbaserade låtar. ”Wings” titelspår skiljer sig mycket från deras tidigare låtar men känns samtidigt som en blanding av allihopa, låten har rap, vokaler, dansbeats men även med den unika kombinationen av karibiska beats och trapmusik. Låten är skriven och producerad av BigHit Entertainments VD Hitman Bang tillsammans med Pdogg och BTS medlemmarna Rap Monster, Suga, J-Hope och Jungkook.

Musikvideon för ”Blood Sweat & Tears”.

”Begin” är nummer tre på låtlistan, men är den första av de sju sololåtarna på albumet. Låten framförs av gruppens yngsta medlem Jungkook, som fått smeknamnet ”Golden Maknae” från att vara rappare, dansare och vokalist i gruppen. ”Begin” tar tillbaka albumet till ett fylligt tillstånd med mindre hektiska ljud. Låten består av en stadig instrumental som håller sig på ett plan och är nästan helt baserad på trummor och elektroniska beats, men ibland kan man höra ett och annat blåsinstrument. Jungkook håller sig till vokaler i låten som helt saknar rap, men gör detta på ett väldigt lugnt sätt. Hans röst blir aldrig för mycket eller för liten. Låten är helt producerat av Tony Esterly och David Quinones tillsammans med BTS’ Rap Monster & Jungkook. Du kan se Jungkooks kortfilm för ”Begin” här.

Vokalisten Jimins sololåt ”Lie” är nummer fyra på ”Wings”. Jimin, som i början av BTS dagar var mest känd för sin dans, har under de senaste året fått skina mer som vokalist, och varför visar han upp i ”Lie”.  Låten har lite av en latinsk känsla men påminner mestadels av en intensiv popballad. Under refrängerna så byggs låten upp hela tiden, den ger ifrån sig väldigt intensiva vibbar med stränginstrumentet och det hårda beatet. Låten slår dock ut som en ballad med kristallklara vokaler i refrängen. Jimin skiftar mellan en låg, nästan rap-liknande röst i verserna och sin rena ljusa röst i refrängerna, vilket får det att låta som att det är två olika sångare i låten. Låten är helt producerat av DOCSKIM, SUMIN och Pdogg tillsammans med Jimin. Du kan se Jimins kortfilm för ”Lie” här.

”Wings” tredje sololåt är medlemmen Vs ”Stigma”. Gruppens vokalist V har länge varit känd för sin mörka röst som bland annat lyftes upp i refrängen på BTS’ tidigare titelspår ”Boy In Luv”. I ”Stigma” sjunger dock V i mycket ljusare toner. Låten håller atmosfären lugn och samlad med en jazz-inspirerad instrumental som är baserad på trummor och ett piano. Vokalerna skiftar mellan ljusa och ljuvliga toner till lite lägre toner som framkommer som ett viskande och inte ett sjungande, dock så knyts detta ihop till en fantastisk sololåt som visar upp mycket av Vs vokalbaserade talanger. Låten är helt producerad av Philtre och Slow Rabbit tillsammans med V. Du kan se Vs kortfilm för ”Stigma” här.

bts-1Från vänster till höger: Rap Monster (Rappare & Ledare), Suga (Rappare), Jungkook (Vokalist, Rappare & Maknae) och Jimin (Vokalist).

Nummer sex på låtlistan är ”First Love”, sololåten för gruppens rappare Suga. Suga släppte för två månader sitt första mixtape under namnet Agust D. ”First Love” visar dock en helt annan sida av hans raptalanger än vad hans mixtape gjorde. Låten är väldigt emotionell och det känns verkligen som att Suga rapar fram en berättelse, en viktig berättelse. Hans rap, ju längre låten går, bli bara mer och mer aggressiv och det påverkar verkligen lyssnaren. ”First Love” har en väldigt tillbakadragen instrumental som nästan endast baseras på ett piano, så fokusen ligger helt och hållet på texten och framförandet som bara blir starkare ju längre låten flyter på. Låten är helt producerad av Miss Kay tillsammans med Suga. Du kan se Sugas kortfilm för ”First Love” här.

”Reflection” är låt nummer sju på låtlistan och det är BTS’ ledare Rap Monsters sololåt. Rap Monster har sedan BTS’ debutdagar varit mest känd för sin rap, vilket inte ändrades av hans mixtapesläpp 2015. ”Reflection” börjar med ett intro på engelska men resten av låten fortsätter sedan på koreanska. Rap Monster lever upp till sitt namn i låten och framför sitt enastående flöde av ord och uppriktighet. Låtens text är även väldigt tilltalande och poetisk om man börjar att analysera den djupare. Instrumentalen är beatbaserad och refrängen har inga vokaler alls. ”Reflection” är helt enkelt en låt som flyter på bra, den är ingen berg- och dalbana utan håller samma nivå hela tiden. Låten är helt producerad av Slow Rabbit tillsammans med Rap Monster. Du kan se Rap Monsters kortfilm för ”Reflection” här.

Näst sista sololåten på albumet är upp-tempo swing låten ”MAMA” som framförs av ingen mindre än J-Hope, som länge varit BTS ansikte när det kommer till dansframträdanden. Av gruppens tre rappare så är J-Hope den med minst erfarenhet och erkännande,  men i ”MAMA” så visar han verkligen upp vad han kan.  ”MAMA” är en jazzbaserad låt som verkligen låter som om den kommer från tidiga 1920-talets swingera. Låtens jazzsound blandas ihop i en intressant mix med hiphopbeats vilket get låten ett väldigt unikt och intressant sound. Låtens sound påminner väldigt om J-Hope själv, du kan inte göra mycket annat än le, dansa i takt och ropa ”HEY MAMA!”. Låten är helt producerad av Primary och Pdogg tillsammans med J-Hope. Du kan se J-Hopes kortfilm för ”MAMA” här.

bts-2Från vänster till höger: V (Vokalist), Jin (Vokalist) & J-Hope (Rappare).

”Wings” sista sololåt på låtlistan är ingen mindre än ”Awake” som sjungs av Jin. Tittar man tillbaka på BTS’ tidigare album så är det inte så ofta som Jin får skina som vokalist, därför är det extra kul att få se honom skina i en såpass fantastisk låt som ”Awake”. Låten är en lugnande ballad vars instrumental baserar sig på ett piano och diverse stränginstrument, låten byggs dock upp ordentligt med ett par trummor i refrängen. Refrängen i ”Awake” tillsammans med Jins ljusa vokaler blir överväldigande. Även om han sjunger ”Maybe I, I can’t touch the sky” i refrängen så kan man säga att han gör det med de höga toner som han träffar. Låten är helt producerad av Slow Rabbit och Pdogg tillsammans med Jin, Rap Monster och J-Hope. Du kan se Jins kortfilm för ”Awake” här.

Nummer tio på låtlistan är ”Lost” som är baserad på elektroniska beats och besitter en kraftfull refräng. Guldstjärnan i ”Lost” är definitivt den distinkta refrängen som blir bombarderad av relativt hårda elektroniska beats innan låten övergå i de lugnare refrängerna. Något som även står ut i låten är att det inte är någon rap i den, utan det är vokaler fullt ut vilket brukar vara ovanligt i BTS låtar. ”Lost” är producerad av en lång rad personer – Pdogg, Supreme Boi, Peter Ibsen, Richard Rawson, Lee Paul Williams och June, tillsammans med BTS-medlemmarna Jin, Jungkook och Rap Monster.

Nästa låt är den efterlängtade ”BTS Cypher 4”. De förgående ”BTS Cypher” låtarna (1, 2 och 3) går att finna i ”O!RUL8,2?”, ”Skool Luv Affair” och ”Dark & Wild”. Låten framförs av gruppens rappare Suga, Rap Monster och J-Hope som turas om att framföra extrema rapslingor på ett imponerande beat. Beatet är väldigt unikt och udda men följer 2016 trap-trend. Låtens text och instrumental är producerad av Chris ‘Tricky’ Stewart och Medor J Pierre tillsammans med BTS-medlemmarna V, Rap Monster, J-Hope och Suga.

bts-3

Den elfte låten på ”Wings” är ”Am I Wrong”, detta är första låten på albumet där medlemmarna själva inte medverkat i produktionen. Låten är helt producerad av Kevin Moore, som är en amerikansk keyboardist. Öppningen av låten påminner väldigt mycket om södra USA och deras countrymusik, dock så slår låten över i löjligt svängiga beats. ”Am I Wrong” består av många rop och upprepningarna vilket gör den till en perfekt hymn som lyssnaren kan sjunga med i utan problem.

Det roliga fortsätter i nästan låt, ”21st Century Girls”, som slår över till rå hiphop. ”21st Century Girls” är en upp-tempo dansframkallande låt med hög energi. Med trap-inspirerade beats och rytmiskt ropande så tar låten verkligen över ens förstånd. Låtens hårdslagna trap-refrängen gör den till en nästan perfekt workout-låt, och det lite finare budskapet bakom texten gör det hela bara bättre. Låten är producerad av Hitman Bang, Supreme Boi och Pdogg tillsammans med Rap Monster, Suga och Jungkook.

If anyone keeps insulting you (insulting you)
Tell em you’re my lady, go tell them (tell them)
Whatever other people say, whatever this world tells you
You’re the best to me just the way you are

”Wings” sista riktiga låt är ”Two! Three! (Still Wishing There Will Be Better Days)”. ”Two! Three!” är en hyllningslåt, eller en tacklåt, till BTSs fanclub ARMY. I låten sjunger killarna om att fansen ska ignorera det hat de får, för ARMYs och BTS har varandra. Låten är en av de lite långsammare i albumet men tack vare den platta instrumentalen så får vokalerna och budskapet skina lite extra. Låten är producerad av Slow Rabbit och Pdogg tillsammans med Rap Monster, J-Hope, Suga och Jungkook.

bts-4

”Wings” avslutas med mellanspelet ”Interlude: Wings”, vilket gör att man börjar fundera i banor om att det kommer komma en ”Wings” del 2. Låten har en väldigt funky grundinstrumental som baserar sig på handklappar och elektroniska beats. Vokalisterna bältar med diverse höga toner när det upprepas ”spread spread spread my wings, lalala, wings are made to fly fly fly” i refrängen, vilket gör ”Interlude: Wings” till en väldigt trevlig och roliga låt. Låten är producerad av Pdogg och ADORA tillsammans med Rap Monster, J-Hope, Suga och Jungkook.

”Wings” tog fram en helt ny stil som vi inte tidigare sett från BTS, och som de verkligen imponerade med. Sedan släppet av albumet har de slagit diverse rekord, bland annat så rappoterades det den 13:e oktober av Soompi att ”Blood Sweat & Tears” har blivit den muiskvideo av ett K-pop-pojkband som snabbast nått 10 miljoner visningar, vilket de nådde under 48 timmar. ”Wings” lyfter fram en mer vuxen grupp än den vi är vana vid att se. Det är uppfriskande och intressant att se BTS göra den här typen av musik och det verkar minst sagt fungera för dem.

Tyckte du som jag om det du hörde? Då kan du köpa albumet som en digital kopia via iTunes här eller som en fysisk kopia via YesAsia här.

Källa: 1, 2, 3, 4, 5

10

BTS medlemmarna har medverkat i låtskrivandet och produktionen av 14 av albumets 15 låtar. Vilket är väldigt imponerande. Bara gruppens yngsta medlem, 19 åriga Jungkook, har medverkat i skapandet av hälften av låtarna.

Gruppen har sedan sin debut provat flera olika koncept och stilar men de har alla på olika sett hängt ihop. Med "Wings" så fokuserar gruppen mycket på framförandet och dem använder sig av mycket trap och exotiska beats. Vilket vi inte ser från de allt för ofta.

BTS har sedan "Youth" trilogin börjar resa sig som en av K-POPs mest framgångsrika grupper och "Wings" har redan efter mindre än vecka börjat visa stora framgångar på topplistor utanför Asien. BTS kommer nog nå långt tack vare "Wings".

Det mest negativa - men även positiva - med albumet är att sololåtarna utklassar låtarna som framförs av hela gruppen med hur mycket som helst. Sololåtarna är såpass unika och underbart framförda att det är dem man kommer ihåg mest.

"Wings" fysiska album finns i 4 olika version, W, I, N och G. Dock så är albumen 15x15 centimeter stora, alltså väldigt små. I förhållande till BTS tidigare album så är nog "Wings" det album med den sämsta fysiska kopian. Visuellt så kommer det inte i närheten av skoltrilogin.

Vi vet att BTS-medlemmarna har många talanger, det hade därför varit intressant att få se dem experimentera mer med positionerna i låtarna.

10

Mitt namn är Emma Stridsberg och jag är en skånsk tjej på 20 år som för tillfället studerar till gymnasielärare i Engelska & Historia på Lunds Universitet, jobbar som Barista på Espresso House och lyssnar på koreansk pop och hiphop på fritiden. Mina favoritgrupper från KPOP genren är Hotshot, OhMyGirl, BTS, MONSTA X & Hello Venus.