[RECENSION] INFINITE – INFINITE ONLY

2. 태풍 (The Eye)
  3. AIR
  4. One Day
  5. True Love
  6. 고마워 (Thank You)
  7. Zero

INFINITE är tillbaka med sina harmoniserade vokaler och sin knivskarpa koreografi efter ett år och två månader. De släpper nu sitt sjätte EP – ”INFINITE ONLY”. Under sin över ett år långa paus från att producera musik som en grupp så har medlemmarna av INFINITE jobbat individuellt. Tidigare under 2016 så släppte medlemmen Woohyun sitt första album som soloartist, L har skådespelat i diverse koreanska draman medan Sunggyu har varit programledare för JTBCs ”Girl Spirit”. Hoya har medverkat som dansare på MNETs ”Hit The Stage” – där han även vann avsnitten med temat ”This Is Love”.

infinite

Medlemmarna av INFINITE. Varje namn är länkat till medlemmens individuella teaservideo. Från vänster till höger: Sungyeol, Hoya, Woohyun, L, Sunggyu, Dongwoo och Sungjong.

”INFINITE ONLY” sparkas igång av ett intro som verkligen berättar för oss att det här är INFINITE vi lyssnar på. I alla sina tidigare koreanska album så har gruppen alltid börjat sin tracklist med ett intro. I detta fallet är det ”Eternity”, som i förhållande till deras tidigare intron är förvånansvärt långt med sina nittio sekunder. ”Eternity” har samma uppbyggande orkesterinspirerande instrumental som bland annat INFINITEs förgående intron ”Welcome To Our Dream” och ”Betting”.  Användningen av orkesterinstrument såsom piano, trummor och diverse blås- och stränginstrument är något som visar sig genom hela albumet och som används väldigt ofta i gruppens titelspår.

Introt följs upp av albumets titelspår – ”The Eye”. Med samma orkesterdominanta instrumental som ”Eternity” så låter titelspåret som en fortsättning av introt, vilket gör att det blir en väldigt mjuk övergång mellan de två låtarna om man lyssnar på albumet i sträck.

”The Eye” är producerad av Jeon Gandi, som bland annat skrivit låttexter för SHINee, f(x) och Lovelyz, och BEE från Rphabet, som jobbat med INFINITE på deras tidigare album. Låten börjar med en mjuk start som är väldigt lättlyssnad, men som fortfarande väcker intresse hos lyssnaren. 40 sekunder in i låten så börjar den byggas upp, först av dominanta stränginstrument och snabbare trumslag och sedan av ljusa blåsinstrument för att övergå i den exploderande refrängen. Refrängen är en typisk INFINITE-refräng som har orkesterinstrumenten som grund men som domineras av elektroniska beats – perfekt för att visa upp gruppens danstalanger. Det som ”The Eye” saknar, och som många koreanska poplåtar har nuförtiden, är en rap-del. Båda gruppens rappare, Dongwoo och Hoya, sjunger i låten som helt och hållet lyfter fram gruppens röster och harmoniseringar.

Musikvideon för ”The Eye”.

Nummer tre i albumets gång är ingen mindre än ”AIR”, en kraftfull låt med hårdslagna urban beats. Låten är EDM-baserad och lämnar lite rum till gruppens vokalister utan fokuserar mycket på gruppens rappare. Även om det är mycket vokaler i låten så är ”AIR” en låt där rapparna får skina. Låten är väldigt lättlyssnad och de elektroniska beatsen tar inte över alltför mycket utan matchar istället vokalernas ”Ah-ah-ah”. Låten är producerad av 1Take, Trinity och TAK som jobbat mycket med hiphop och EDM tidigare i egna musiksläpp.

”One Day” är albumets fjärde låt, och den är även albumets första ballad. Låten är trumbaserad och byggs upp av mjuka vokaler för att övergå i en lugn rap. Refrängen tas över av gruppens två vokalister – Sunggyu och Woohyun, som båda tidigare släppt balladdominanta soloalbum. ”One Day” är väldigt vacker och bra disponerad, alla medlemmarna visas upp genom låtens gång och det är inte en som får sjunga mycket mer än de andra. Dessutom är låten väldigt lättlyssnad och det känns som om att den tar slut alldeles för fort, den är alltså en perfekt låt att bara lyssna på om och om igen, man tröttnar inte på den. Låten är producerad av Razer från Rphabet och ingen mindre än INFINITEs egna rappare Hoya & Dongwoo. Dongwoo och Hoya skrev tillsammans med Razer låtens text medan Hoya och Razer producerade instrumentalen.

infinite-1

Från vänster till höger: Woohyun (Vokalist), Sungjong (Maknae och Vokalist), Sungyeol (Vokalist) & Sunggyu (Ledare & Vokalist).

Den femte låten på ”INFINITE ONLY” är ”True Love”,  som även den är producerad av Dongwoo och Hoya, fast denna gången med Monotrees GOLO och Lee Joohyung. Låten börjar väldigt lugnt men får väldigt snabbt en svag jazz-ton, men med tunga trummor i instrumentalen.  Refrängen är harmoniserad hela vägen ut och följs upp av gruppens rappare, vilket gör låten lite beroendeframkallande, man vill gärna sjunga med och röra sig i takten till låten. Låten är inte den mest upp-tempo på hela albumet och den är inte heller den största emotionella balladen – men den är en perfekt mittenlåt som följer INFINITEs tema av orkester instrument och elektroniska beats.

Näst sist är låten ”Thank You”, som är en soft tune-poplåt, med andra ord en ballad med lite högre tempo. Till skillnad från den förgående balladen ”One Day” så sjungs inte refrängen av bara två medlemmar utan den sjungs av flera, om inte alla, medlemmar i en harmonisering. Låten är ett tack till INFINITEs fans, INSPIRIT. Razer från Rphabet har än en gång varit med i produceringen av låten, denna gången med producenten Strike.

infinite-2

Från vänster till höger: L (Vokalist), Hoya (Rappare och Vokalist) & Dongwoo (Rappare).

Albumet avrundas med den slående EDM låten ”Zero” som påbörjas med kraftiga trumslag och en melodisk elgitarr. Låten lugnar ned sig lite i verserna men byggs sedan upp inför refrängen igen där INFINITEs ikoniska blåsinstrument blandas in igen.  I refrängen så är det mestadels kraftiga vokaler och ett ständigt elektroniskt beat, men i bakgrunden kan blås- och stränginstrumenten fortfarande höras vilket ger låten en unik dynamik. Låttexten skiftar mellan vokal och rap, vilket gör att den aldrig känns upprepande. ”Zero” är producerad av Oreo, som tidigare jobbat med Lovelyz, UP10TION och GFRIEND.

Har ni inte redan hört INFINITEs senaste EP ”INFINITE ONLY” så rekommenderar jag att ni tar er tid för att lyssna på det. Albumet är verkligen baserat på INFINITEs egna färger och lyser verkligen upp både deras individuella talanger men även deras magnifika teamwork. Med en tracklist fylld av ballader och elektroniska refränger så är ”INFINITE ONLY” det perfekta albumet för den svenska slutsommaren.

Tyckte du som jag om det du hörde? Då kan du köpa albumet som en digital kopia via iTunes här eller som en fysisk kopia via YesAsia här eller den limiterade speciella versionen här.

Källa: 1, 2, 3, 4

10

För mig personligen så är "INFINITE ONLY" det perfekta albumet för "INFINITE". Jag ser ingenting negativt med produktionen eller produceringen av albumet. Enligt mig så är "INFINITE ONLY" ett album som lyser upp INFINITEs unika stil och deras personliga "sound". Något som jag verkligen uppskattar.

Låtarna i albumet är väldigt bra fördelade, det finns gott om ballader men även lika många upptempo låtar. I "INFINITE ONLY" finns det alltså något för alla.

Även låttexterna är bra fördelade, alla medlemmarna får skina genom albumets gång och det är ingen som för bemärkt mycket mer att sjunga än de andra.

Det mest negativa med albumet är att det endast är ett EP och inte ett fullt album. Det känns inte som att det saknas något från "INFINITE ONLY" men det hade varit underbart med fyra eller fem låtar till.

Utav alla sju låtarna så är det endast två av låtarna som medlemmarna själva varit med och jobbat på. INFINITE har varit i industrin i sex år och det hade varit bra att få se dem producera musik själva.

10

Mitt namn är Emma Stridsberg och jag är en skånsk tjej på 20 år som för tillfället studerar till gymnasielärare i Engelska & Historia på Lunds Universitet, jobbar som Barista på Espresso House och lyssnar på koreansk pop och hiphop på fritiden. Mina favoritgrupper från KPOP genren är Hotshot, OhMyGirl, BTS, MONSTA X & Hello Venus.