[RECENSION] Apink – Pink Revolution

4. Fairy
  5. Drummer Boy
  6. To. Us
  7. Ding Dong
  8. Catch Me
  9. The Wave (네가 손짓해주면)

Apink är en tjejgrupp från A Cube Entertainment, numera känt som Plan A Entertainment, som debuterade med 7 medlemmar i varierande åldrar 2011. Efter två år lämnade en av medlemmarna gruppen och sedan dess har Apink varit en tjejgrupp med 6 medlemmar: Chorong, Naeun, Bomi, Eunji, Hayoung och Namjoo.

31:e juli 2015 var den senaste gången Apink tog en vinst på en koreansk musikshow. Gruppen dominerade under 2013 och 2014 bland de koreanska tjejgrupperna med låtarna ”No No No” och ”Mr.Chu”, som båda fick varsin Bonsang Award på Seoul Music Awards. Deras två senaste titelspår ”LUV” och ”Remember” har inte alls fått samma uppmärksamhet i media som deras tidigare superhits, men kommer ”Only One” bryta detta mönster?

”Pink Revolution” hoppar över allt vad som heter intro och drar istället igång albumet med titelspåret ”Only One”. Låten har samma ljusa synth i instrumentalen som återfinns i flera av deras andra titelspår, men den största skillnaden är takten på låten. ”Only One” är inte lika dansframkallande och upptempo som Apinks tidigare titelspår, istället har den ett lugnare tempo som lyfter fram tjejernas vokaler, vilket uppskattas. Vi har länge fått se Apink framträda med supersöta pop-hits och så kallade ”follow along moves”, men med ”Only One” så får gruppen en chans att visa att de växt och att de kan göra mer vuxen musik även fast de behåller samma sound som tidigare. Låten är producerad av Black Eyed Pilseung, som bland annat producerat SISTARs hitlåt ”Touch My Body” och TWICEs ”Ooh-Aah”.

Musikvideon för ”Only One”.

Titelspåret följs upp av låtarna ”Oh Yes” och ”Boom Pow Love” som precis som sin föregångare behåller Apinks oskyldiga och mjuka sound, men som även visar upp en mer vuxen sida från gruppen. Låtarna är väldigt olika från varandra men båda är mer upptempo och påminner mer om ett titelspår än ”Only One”. Båda låtarna har även små inslag av jazz i bakgrundsinstrumentalen.

”Oh Yes” är en relativt monoton låt som inte riktigt bryts ner eller byggs upp utan håller samma nivå under hela låten. Ett extra plus är att refrängen är harmoniserad av alla medlemmarna och väldigt catchy, bara efter en lyssning vill man röra sig i takt till musiken och sjunga ”oh yes, oh yes” om och om igen tillsammans med Apink. Låten är producerad av Beom & Nang som varit med och producerat flertalet av Apinks tidigare låtar, bland annat ”Remember”, ”Petal” och ”LUV”.

”Boom Pow Love” är en låt med lite mer kraft. De första sekunderna av låten påminner om något som skulle släppas av tjejgruppen f(x), men bara efter fem sekunder så bryts låten ner till en lugn instrumental med svaga trummor och en dominant synth. Inför refrängen byggs låten upp med mjuka elektroniska beats som även gör låten mer kraftfull, och under refrängen så skiftar det mellan hjärtfylld sång och mässande av ”Boom Pow, Boom Bow Love” från medlemmarna. Än en gång har Beom & Nang varit med i produktionen av låten men med ett flertalet andra producenter: Chang Hyewon, Jin By Jin, Judith Stokke Wik och Nermin Harambasic.

apink-1

Medlemmar av Apink (från vänster till höger): Hayoung, Eunji, Bomi, Naeun, Chorong & Namjoo.

Fjärde låten på ”Pink Revolution” är ingen mindre än den magiska balladen ”Fairy”. Låtens instrumental består av stränginstrument och ett piano, något som bara flyter förbi som vågor av vatten. Den vackra instrumentalen tillsammans med tjejernas varierande vokaler, som går mellan ljusa och mjuka och till lugna men kraftfulla, gör ”Fairy” till en av de bästa låtarna på hela albumet. Låten avslutas med en fantastisk harmonisering som får håren att resa sig på lyssnarens armar. ”Fairy” är producerad av Jang Yunjeong, som är en sydkoreansk trot-sångare, och B.B.M.

”Fairy” följs upp av den dansfyllda låten ”Drummer Boy”. Redan från de första sekunderna kan man höra att ”Drummer Boy” är ytterligare en låt som hade varit ett bra val för att vara ”Pink Revolutions” titelspår. Grunden är trummor och handklappar, som byggs upp inför refrängen tillsammans med Apinks signatur-synth och exploderar i en underbar synthpop-refräng, som sedan följs upp med en kort rap, något man inte ser ofta i Apink-låtar men som passar perfekt just i ”Drummer Boy”. Låten är producerad av Lee Woomin och Mayu Wakisaka.

apink-2

Från vänster till höger: Chorong (Ledare och Vokalist), Bomi (Vokalist) & Eunji (Vokalist).

Nummer 6 på ”Pink Revolutions” tracklist är ”To. Us”, en låt vars text är skriven av ingen mindre än Apinks egna ledare Chorong, medan instrumentalen är producerad av Jang Jeongseok, Yun Jongseong och Ayake Miyake. ”To. Us” är en känslomässig ballad som baserar sig på instrumental av stränginstrument, piano och trummor men som med tjejernas vokaler lyfts upp på en helt ny nivå. I låten så är det inte instrumentalen som skiner utan det är tjejerna själva.

Den känslofyllda balladen följs av en akustisk harmoniserade låt vid namn ”Ding Dong”. Låten flyter på väldigt enkelt då den är baserad på en akustisk gitarr, tjejernas röster lyfts än en gång fram och får vara i strålkastarljuset. ”Ding Dong” är dock den första låten på albumet som inte är alltför speciell, utan den känns mer som den är placerad i albumet för att fylla ut. Den är dock inte på något sätt en dålig låt, men den saknar det här lilla extra som de andra låtarna har. ”Ding Dong” är producerad av Zigzag Note och Kang Myeongsin.

apink-3

Från vänster till höger: Naeun (Vokalist), Namjoo (Vokalist och Rappare) & Hayoung (Maknae, Vokalist & Rappare).

Nästsista låten på ”Pink Revolution” är den electropop-inspirerade ”Catch Me”. Låten påbörjas väldigt intressant och det känns som om man ska få en mer vuxen låt, helt utan Apinks söta synthpop, men introt till låten vara bara i några sekunder och ersätts väldigt fort av en electropop version av deras signatursynth. Låten är väldigt glad och sprallig, man vill resa på sig och sjunga högt tillsammans med Apink när refrängen drar igång. ”Catch Me” är den perfekta låten att avrunda med efter de lite långsammare balladerna. Låten är återigen producerad av Beom & Nang.

Albumet avslutas med Apink tidigare släppta digitalsingel ”The Wave”. Singeln släpptes i förhand för att fira gruppens femårsjubileum. Tillsammans med singelsläppte så släpptes det även en musikvideo för ”The Wave”. Låten är en harmoniserad upptempoballad där man kan höra tjejernas känslor genom sången. Än en gång har Apinks ledare Chorong varit med och skrivit texten till låten, men instrumentalen är producerad av Kim Jinhwan.

Musikvideon för ”The Wave”.

Efter 9 låtar så tar Apink tredje studioalbum ”Pink Revolution” slut. Albumet behåller gruppens unika sockersöta sound samtidigt som det ger tjejerna chansen att visa att de växt som artister och som personer. I albumet finns flertalet låtar som ger dem chansen att visa ett mer vuxet sound, som vi sällan hört från Apink tidigare, men något som borde uppskattas!

Tyckte du som jag om det du hörde? Då kan du köpa albumet som en digital kopia via iTunes här eller som en fysisk kopia via YesAsia här.

Källa: 1, 2, 3, 4, 5

8

Apink har gått över från supersöta synthpoplåtar till mer vokalbaserade ballader och mysiga danslåtar. Det märks genom "Pink Revolution" att Apink försökt dra sig undan från sitt gamla koncept men samtidigt försökt behålla dess bästa punkter - vilket de lyckats med!

Chorong har verkligen överträffat med sin låttexter, "The Wave" och "To. Us" är två av de bästa balladerna på hela balladen. Förhoppningsvis får hon chansen att skriva fler låtar till sin grupp.

Fokuseringen på vokalerna istället för koreografin är också något nytt som vi får se i "Pink Revolution". Flera av låtarna kan säkert ha koreografi men fokusen för lyssnaren ligger på det faktum att tjejerna ger sitt allt när det kommer till sången, dans instrumentalerna tar alltså inte över.

I "Pink Revolution" så finns det vissa låtar som känns som fyllnadslåtar, "Ding Dong" tillexempel, som hade kunnat bytas ut mot låtar som passat bättre in i albumets tema.

Chorong har varit med och skrivit låttexterna till två av de nio låtarna och det syns ganska tydligt att hon är bra på det hon gör. Apink borde ha fått fler möjligheter att vara med och producera låtarna till albumet.

Titelspåret "Only One" hade passat bättre som ett sidospår, "Oh Yes", "Boom Pow Love" och "Drummer Boy" är alla tre bättre kandidater till att vara titelspåret. Dock så gav "Only One" oss en inblick i Apinks mer vuxna sound.

8

Mitt namn är Emma Stridsberg och jag är en skånsk tjej på 20 år som för tillfället studerar till gymnasielärare i Engelska & Historia på Lunds Universitet, jobbar som Barista på Espresso House och lyssnar på koreansk pop och hiphop på fritiden. Mina favoritgrupper från KPOP genren är Hotshot, OhMyGirl, BTS, MONSTA X & Hello Venus.