[RECENSION] BLOCK B – Blooming Period

1. A Few Years Later
2. Toy
3. It Was Love (Taeil solo)
4. Walkin’ In The Rain
5. Bingle Bingle (B-BOMB & U-KWON)
6. A Few Years Later (inst.)

Trots två år utan nytt material har gruppen däremot inte suttit och rullat tummarna under uppehållet. Ledaren Zico hade ett riktigt succéår 2015, med hitlåtar som Boys and Girls och Eureka, och deltog även i det populära hip-hopöverlevnadsprogrammet Show me the money. Två andra medlemmar, Park Kyung och Taeil, gjorde också sina solodebuter, och subenheten Block B Bastarz, bestående av medlemmarna P.O, U-kwon, och B-bomb gjorde även sin debut med Zero For Conduct. Nu har hela gruppen än en gång samlats för att dominera Sydkoreas topplista med nya minialbumet Blooming Period.

Albumet öppnas med A few years later, som släpptes ungefär två veckor innan det fulla albumet släpptes, som en uppvärmingssingel. Spåret är en Rnb-ballad som är klart inspirerad av låtar som Deans What 2 do och Don’t Forget av Crush, och har likt dom låtarna en känsla och atmosfär som verkligen passar den här årstiden. A few years later visar direkt från början att det här är ett nytt Block B, då låten har ett helt annorlunda sound jämfört med den galna partystilen som har gjort gruppen så populär, men dom lyckas även med denna stil, och dom gör det med bravur, vilket visar att gruppen inte bara är en ”one trick pony”.

Sedan är det dags för albumets titelspår, Toy, som är en hip-hoplåt med balladstuk. En sak som märks tydligt i Toy, jämfört med äldre titelspår av gruppen, är uppdelningen av verserna. Medlemmar som tidigare inte fått så mycket tid i rampljuset, som Jae-hyo, får nu mycket mer fokus, och gruppens synergi känns mer harmonisk och balanserad än någonsin förr. Låten har en dängig refräng som sätter sig i huvudet direkt, och avslutas perfekt med en ursnygg fram-och-tillbaka rap mellan Zico och Kyung. Låtens stil påminner mycket om höstsläpp från pojkgrupper förra året, som GOT7s If You Do, och BTS Run.

Efter albumets rivstart med två oväntat starka hip-hopballader saktas tempot ner lite, med låtarna It was Love och Walkin’ in the rain. Den tidigare är en ballad som tidigare släpptes av Zico som en singel tillsammans med hitlåten I am you, you are me. Då sjöngs låten av Luna från tjejgruppen f(x). I den här versionen är det Block Bs vokalist Taeil som sjunger. Låten är egentligen inget speciellt, utan en ganska typisk ballad, men får dig ändå att längta efter en duettversion med både Luna och Taeil. Walkin’ in the Rain är likt It was Love en låt som man glömmer bort ganska snabbt. Det är en skön lugn låt som passar våren, och gruppens vokalister får verkligen en chans att visa upp sig, men låten är egentligen inget speciellt.

Efter att tempot saktas ner i mitten av albumet dras det upp igen i slutet med låten Bingle Bingle. Låten är en duett mellan medlemmarna U-kwon och B-Bomb, och är producerad av Dean, som borde byta namn till Midas, för att allt han nuddar just nu blir guld, och Bingle Bingle är inget undantag. Till skillnad från resten av albumet, som mest består av ballader, är detta spår en skön hip-hopdänga med en tung bas. Trots det annorlunda soundet jämfört med resten av albumet har låten ändå en känsla som passar in med resten av låtarna, och den är en bra avslutning på ett bra album. Blooming Period avrundas till sist med den instrumentala versionen av A few years later.

För att sammanfatta är Blooming Period ett album med ett väldigt passande namn, då albumets överhängande tema och känsla passar våren, eller blomstertiden, väldigt bra, men också för att albumet visar på en period av mognande och utveckling inom Block Bs musik.

7

Albumet har Block Bs mognaste sound hittills, och medlemmarna har bättre synergi än någonsin tidigare.

Albumet har bra början och slut, men låtarna emellan är ganska tråkiga, och känns mer som utfyllnad.