[RECENSION] AOA – Good Luck

AOA är tillbaka! Efter genombrottet med låten Miniskirt 2014 har dom gått från relativt okända till en av kandidaterna till platsen som Sydkoreas nästa stora tjejgrupp, och haft flera hitlåtar, som Like A Cat  och Heart Attack. Med större förväntningar än någonsin är dom nu tillbaka med minialbumet Good Luck!

Släpptes: 2016.05.16
Skivbolag: FNC Entertainment, LOEN Entertainment.

1. Good Luck
  2. 10 Seconds
  3. Cherry Pop
  4. Crazy Boy
  5. Still Falls The Rain

Men trots dom höga förväntningarna är det inte utan turbulens som AOA gör sin återkomst. Medlemmarna Jimin och Seolhyun har nyligen hamnat i blåsväder efter att dom glömde bort namnet på en av Sydkoreas största nationalhjältar, Ahn Jung-geun, vilket har lett till en stark reaktion bland många fans. Trots allt detta håller sig ändå gruppen i dom övre regionerna av Sydkoreas topplistor, och detta inte utan anledning, då Good Luck är gruppens stabilaste projekt någonsin.

Albumet börjar explosivt med titelspåret Good Luck, producerat av Matthew Tishler, som har arbetat på hitlåtar som Exos Sing For You och Taeyeons Rain. Låten är en välkommen omväxling från AOAs två senaste titelspår, Like A Cat och Heart Attack (som båda hade väldigt högljudda och fullpackade beats), då Good Luck fortfarande är en dansvänlig partylåt, men har ett mycket renare och lättlyssnat beat. Spåret har dock sina skavanker, speciellt rappen mot låtens slut känns intvingad och passar inte alls in med låtens flow. Good Luck är dock ett bra titelspår, och en bra start på albumet.

Albumets rivstart följs upp med det lugnare spåret 10 Seconds, som påminner om ett av dom bättre bidragen man skulle kunna se i Eurovision Song Contest. Spåret är en syntpopballad, som påminner om den sortens 80-talsinspirerad retro-pop som har varit populär i Sydkorea den senaste tiden, med album som Wonder Girls Reboot och Tiffanys I just wanna dance. 10 Seconds är en låt som kunde ha varit fantastisk, men sinkas ner av det högljudda beatet som ibland dränker medlemmarnas röster. Däremot är låten fortfarande en produktion av hög kvalitet, och syntslingan mot slutet är snudd på genialisk.

Sedan dras tempot upp igen med Cherry Pop, en sommarlåt med ett högt tempo och svängiga verser. Låten skulle vara en vanlig sommarlåt som du skulle kunna höra på vilket album som helst, men står ut ur mängden tack vare gruppens vokalist Choas högnoter och Jimins perfekta rapbreak som bygger upp till den sista refrängen. Till skillnad från titelspåret passar rappen inte bara in, utan till och med förbättrar låten.

Det höga tempot fortsätter med Crazy Boy, en annan låt med hög tempo som påminner mycket om låten innan den, men har en mycket skönare refräng, och ett mer spännande och akustiskt beat. Jimin levererar återigen med en stabil rapvers.

Albumet avslutas sedan i klassisk AOA-stil med ett lite lugnare spår, en koreansk version av Still Falls The Rain, som släpptes tidigare i år på gruppens japanska singel Give Me The Love. Spåret är en bitter ballad där gruppens vokalister verkligen får en chans att visa upp sig. Spåret är en bra avslutning på albumet och är en perfekt låt för dom där regniga svenska sommarkvällarna.

Good Luck är definitivt AOAs bästa album hittills, och är en välkommen förändring från gruppens tidigare projekt, som mer har liknat samlingar med löst relaterade spår snarare än ett riktigt album, men gruppen har fortfarande en bit att gå innan man verkligen kan börja utmana om platsen som nationens nästa älsklingsgrupp.

• 6

Alla låtarna på albumet är väldigt stabila i sin egen rätt, och bildar tillsammans ett sammanhängande koncept.

Till skillnad från gruppens tidigare blandning av electropop och generiska ballader finns det mycket mer mångfald bland spåren i detta album.

Trots en gigantisk förbättring inom produktionskvalitet låter många av låtarna som en duett mellan Jimin och Choa där resten av gruppen bara är bakgrundssångare, och det är synd att man inte utnyttjar gruppens andra vokalister mer.

6