Suwon satsar på turism

Staden Suwon har utsett 2016 till ”Visit Suwon Hwaseong Year” för att fira att Hwaseong Fortress fyller 220 år. Firandet kommer pågå hela året med en mängd olika evenemang, tänkta att tiodubbla antalet turister som besöker staden.

Hwaseong Fortress består bland annat av en nästan sex kilometer lång stenmur, som idag omgärdar centrala Suwon, och som har fyra stora portar, en mängd vakttorn, utkiksposter, lönndörrar och andra finesser. 1997 fick Hwaseong status som världsarv av Unesco, och sedan dess har staden restaurerat muren och anlagt rekreationsplatser längs den för besökarna.

Befästningen stod klar 1796, och byggdes på uppdrag av Joseon-dynastins 22:a kung, Jeong-jo, för att hedra minnet av sin avlidne far, kronprins Sa-do, men också för att lägga grunden till en ny, blomstrande huvudstad. Idag är Suwon Gyeonggi-provinsens huvudstad med 1.25 miljoner invånare, och ligger drygt 50 kilometer söder om Seoul.

Förra året besökte drygt 1.5 miljoner personer Suwon, varav 10 % kom från andra länder. De flesta turister som besöker Hwaseong är således koreaner, men bland de utländska turisterna kommer majoriteten från Kina, följt av Japan, Sydostasien, USA och Europa.

Förutom en två timmar lång promenad längs den historiska muren anordnas guidade utflykter och event där man får lära sig historia och traditionell kultur. Från juni kommer staden också erbjuda ballongfärder för att besökare ska kunna se hela Hwaseong från luften.

Bland evenemangen staden anordnar, eller är värd för, finns matfestivaler, en internationell musikfestival, en jazzfestival, tre dagar långa Asia Model Festival in Suwon i slutet av maj, samt en tvådagars K-POP Super Concert i mitten av juni.

Förutom aktiviteter och evenemang satsar Suwon också på att förbättra turisternas upplevelser av staden genom att bland annat serviceutbilda hotellpersonal och buss- och taxichaufförer. Man kommer också anställa fler guider, öppna fler turistbyråer, ge information på fler språk samt utöka WiFi-nätverken i staden.

Turistsatsningen i år ska ses som startskottet för Suwons fortsatta arbete att skapa ett starkare varumärke baserat på upplevelser och infrastruktur för turister.

Källor: 1, 2, 3, 4, 5, 6

Susanna Karppinen

Moderedaktör

No Comments Yet

Kommentera

Chefredaktör och ansvarig utgivare: Elin Törnqvist

Tipsa oss: [email protected]

Organisationsnummer: 802490-6987

ISSN: 2001-936X

© Tidskriften Hallyu
Tidskriften Hallyu sponsras av