Producenten bakom ”Three Meals a Day” och ”Grandpa over Flowers” i unik intervju

Han är mannen bakom flera av 2015 populäraste nöjesprogram. Som producent till flera säsonger av ”Three Meals a Day” och ”Grandpa over Flowers” så har han skapat sin egen nisch av program som riktar sig mot annan publik än den genomsnittliga. Men vad är det som gör Na Young-seoks program så framgångsrika?

I en unik intervju med Yonhap tittade producenten tillbaka på den framgång han haft förra året och orsaken till den. Med både ”Three Meals a Day” och ”Grandpa over Flowers” inne på sin tredje säsong på en av de mindre kanalerna kan han ändå skryta med omfattande tittarsiffror.  ”Three Meals a Day” kretsar kring skådespelarveteranen Lee Seo-jin och k-pop idolen Ok Taecyeon från 2PM och deras liv i en liten by i Gangwonprovinsen. Kravet är att de tre dagar per vecka ska laga tre mål mat med vilka råvaror som finns tillgängliga med olika kändisar från Seoul på besök. ”Grandpa over Flowers” är ett reseprogram där tittarna får följa en grupp äldre manliga skådespelare och komiker runt 70 i deras äventyr runt om jorden, uppassade av en yngre man.

AEN20151228003600315_01_iNa avvisar påstående att enbart talang och förmågan att finna ”det där lilla extra” är nyckeln till framgång. Tvärt om så ger han tvN, kanalen han producerat program åt de senaste tre åren och som samtliga ovanstående serier sänds via, som en stor framgångsfaktor. De ger honom en stor kreativ frihet, betydligt större än vad han åtnjöt på KBS tidigare, vilket gör att han kan leva ut lite och experimentera.

”Koreanska nöjesprogram är kortsynta i och med att de bara slutas sändas när idéerna är slut.  De ebbar ut och oavsett hur framgångsrika programmet och producenten en gång var, så ses de i slutändan som ett misslyckande.”

Na framhåller betydelsen av att hålla sig inom säsonger för att undvika att så sker.

”Det är otroligt svårt att komma på nya idéer varje gång för ett program. Säsongsbaserad producering ger produktionspersonalen en paus mellan varje säsong”

Pausen ger personalen möjlighet att både ladda sina batterier med anledning av den intensiva produktionshastigheten under inspelningen men även att komma på nya färska och ordentligt genomarbetade idéer.

resize-800x450-1Tidigare så har landets TV-kanaler producerat nöjesprogram inom samma snäva format och försökt reproducera andra kanalers tillfälliga framgångar. Har en kanal ett dejtingprogram så har andra TV-kanaler kopierat det. Na menar på att kanalerna börjat inse vikten i att vara innovativa och sluta försöka ta fram ett program som tillfredsställer alla tittare.

”Fler kanaler tar fram sina egna nischade program som ger tittarna större valmöjligheter”.

Na ägnar nu mycket av sin tid på nya programmet ”New Journey to the West” där han återförenar många av stjärnorna från 2 Days & 1 Night. Tillsammans spelar de karaktärerna från den kinesiska klassikern ”Journey to the West” om en fem dagars resa genom XI’an, Kinas huvudstad under Tangdynastin. Programmet är första på tvN Go, kanalens digitala plattform, med gränsbrytande distrubition enbart genom digitala portaler såsom Naver TV Cast, QQ samt en mobil app. Även formatet i sig spränger många gränser och går emot traditionen. Istället för den vanliga längden på en timma per avsnitt är de istället fem till tio minuter långa.

Att sända ”New Journey to the West” har för tvN inneburit möjligheten att komma runt de restriktioner rörande indirekt reklam, moget språk och referenser såsom skattebrott, hasardspel och liknande som kanalen annars är hårt begränsad av.

Vad han kommer ta sig an efter detta låter han förbli osagt – för tillfället.

Källa: 1, 2, 3

No Comments Yet

Kommentera

Chefredaktör och ansvarig utgivare: Elin Törnqvist

Tipsa oss: [email protected]

Organisationsnummer: 802490-6987

ISSN: 2001-936X

© Tidskriften Hallyu
Tidskriften Hallyu sponsras av