[RECENSION] STELLAR – Sting

1. Do you hear me?
  2. Sting (찔려)
  3. Insomnia
  4. Love Spell
  5. Cinderella (신데렐라)
  6. Vibrato (떨려요)

STELLAR, den sydkoreanska tjejgruppen som från början skapades av ingen mindre än Shinhwas Eric 2011, har nyligen kommit tillbaka till musikvärlden med sitt andra EP ”Sting”. STELLAR har, sedan sina förändringar bland gruppens medlemmar under 2012 och släppet av den kontroversiella musikvideon ”Marionette”, skapat flertalet rubriker med sitt sexiga koncept. De fyra vackra tjejerna i STELLAR får ens mage att kittla med albumsläppet som påminner om deras tidigare omtalande släpp – fast en helt ny version!

Albumet sparkas igång av det 55 sekunder långa introt ”Do you hear me?”. Introt har i basen ett väldigt mjukt synth-ljud som kommer följa med genom albumets låtlista. När introt närmar sig slutet så kan man inte annat än önska att det förtrollande ljudet skulle fortsätta in i en fullständig låt, vilket den även gör.

”Sting (찔려)” är den andra låten på albumet, och även titelspåret. ”Sting” mjukstartar redan i introt ”Do you hear me?” och skapar på så sätt en extra lång låt – vilket man inte kan säga nej till efter att ha lyssnat på låten!

Låten följer precis samma instrumentala synth-pop ljud som i den föregående låten och när STELLAR viskas fram i början av låten så reser sig håren på armarna i en rysning. Till skillnad från introt blir ”Sting” lite extra kryddig med medlemmarnas ljusa och nyckfulla röster som passar elementet i låten perfekt. Lite tråkigt är det dock att medlemmarnas väldigt starka och själfulla röster döljs bakom de mjuka, men enkla, tonerna. Dock så sjunger medlemmarna låten precis som den skall sjungas. Titelspåret har även fått en egen musikvideo som du kan se nedan!

Tredje låten på låtlistan är ”Insomnia”. Låten har väldigt mycket potential men den får tyvärr ingen guldstjärna då den lätt glöms bort, ”Insomnia” blir helt enkelt överglänst av ”Sting”. Instrumentalen i låten påminner om en enkel, nästan lite långsam disco-låt med de bultande trummorna och den sjungande synthen. Rösterna i låten är inte heller de bästa vi hört från STELLAR och även fast instrumentalen i låten är väldigt intressant så är låten inte tillräckligt intensiv för att matcha de föregående låtarna – eller de som komma skall.

”Love Spell” är den fjärde låten på albumet. Efter djupdykningen i form av den föregående låten så är  ”Love Spell” precis den låten som behövs för att dra upp albumet på en okej nivå igen. Albumet hittar via låten tillbaka till sitt inre-groove med den änglalika och övertygande upprepningen av melodin ”shabababa” genom hela låten. Till skillnad från ”Sting” är låten mycket lugnare, men precis som i titelspåret så känns det som att tjejerna inte får chansen att visa upp potentialen i sina röster genom låten. ”Love Spell” är heller ingen låt som man förvänta sig höra från STELLAR. Den söta instrumentalen och genomföringen av låten får lyssnarens tankar att vandra vidare till grupper som APink och Lovelyz.

Från vänster till höger: Junyool, Gayoung, Hyoeun och Minhee.

Den femte och den sista helt nya låten på låtlistan är ”Cinderella (신데렐라 )” – och det är albumets enda ballad, och mer än troligt albumet bästa låt. Gruppens egna ledare Gayoung har varit med och skrivit låten. Jämfört med STELLARs tidigare låtar så ger ”Cinderella” ifrån sig en mycket mer seriös ton och påminner mer om en bandversion av STELLAR istället för den idolgruppen som vi är vana vid att se. Även fast det inte är första gången vi stöter på ballader av denna sort så blir vi alltid lika positivt överraskande. Gruppen tar sina vässade rösterna och sjunger ut sina hjärtan i en låt om sökandet för kärlek, med den sorgliga instrumentalen av en avslappnad gitarr.

Den sista låten på albumet är en låt som STELLAR tidigare släppt i det digitala singelalbumet ”Vibrato” i juli, 2015. Låten är en av gruppens mer kontroversiella, och då inte endast för innehållet i musikvideon, som har en åldergräns på 19 år, omvandlat till 18 år i det svenska systemet. Den konstanta instrumentalen följer även nu med in i ”Vibrato” men denna gången är det en mer stackatoversion på det tidigare synth-pop ljudet. STELLAR är inte den första gruppen att placera tidigare släppta låtar på en kommande låtlista – men i detta fall så passar faktiskt ”Vibrato” in i temat av albumet, och det känns alltså inte konstigt att STELLARs sex månader gamla låt tar plats i deras senaste EP! Om du är över 18 år så kan du se musikvideon för ”Vibrato” nedan.

Efter fem låtar och ett intro så har vi nått slutet av STELLARs andra EP ”Sting”. Titelspåret vid samma namn och balladen ”Cinderella” är de två låtar genom albumets låtlista som förtjänar mest strålkastarljus. Medlemmarna får genom dessa två låtar, och albumet, chansen att visa upp sina mångsidiga röster och talanger. Enkelt sagt är ”Sting” lite som en bergskedja, den har höga toppar men även djupa dalar!

Tyckte du om det du hörde? Vill du stödja STELLAR och deras andra EP ”Sting” genom att köpa albumet? Då kan du köpa en fysisk kopia via YesAsia här.

Källa: 1, 2

6

STELLAR återanvänder sin tidigare digitala singel "Vibrato" perfekt. Låten passar utan problem in bland resten av låtarna på albumets låtlista!

Albumets "höga bergstoppar" överglänser verkligen de "djupa dalarna" och utan låtar som "Sting" och "Cinderella" så hade albumet sett väldigt risigt ut.

STELLAR spelar inte längre lika hårt på det sensuella kortet. Jämfört med de tidigare låtarna "Marionette" och "Vibrato" så är "Sting" en version av samma koncept som kan nå ut till fler åldersgrupper.

Albumets "djupa dalar" består av några låtar som inte håller samma mått som albumets "höga bergstoppar". Albumet hade definitivt fått ett högre betyg om det funnits en konstant kvalité genom låtlistan.

Vem är STELLAR? Det känns som att gruppen just nu leker med olika 'sounds' för att hitta just det som passar dem. Hade albumet varit fullt av låtar som "Sting" och "Cinderella" så hade det här varit den perfekta STELLAR.

De låtar som verkligen lyser genom albumet på grund av de låtar som inte håller måttet är tyvärr inte tillräckligt för att rädda albumet. De låtarna som är bra är riktigt bra men de låtarna som är mindre bra hade de kunnat skippa på låtlistan!

6

Mitt namn är Emma Helene Elisabeth Stridsberg och jag är en skånsk tjej på 19 år som bor i centrala Melbourne, Australien där jag för tillfället jobbar och lever. På min fritid läser jag mycket böcker och skapar "Sweden's K-POP Chart". Mina favoritgrupper är bland annat MONSTA X, INFINITE, Hello Venus, Lovelyz, BTS & NCT, men förutom det så är jag ett stort fan av khiphop.