Tillgången till koreanskt mode ökar

I början av 2014, när hysterin runt tv-serien My Love From the Stars var i full sving i Kina, uttryckte Sydkoreas president sin besvikelse över att det var omöjligt för kineser att beställa hem plagg som synts i serien. Sedan dess har mycket hänt inom den koreanska e-handeln, och nu är det lättare än någonsin att beställa varor online.

Allt fler koreanska e-handlare översätter nu sina sidor till bland annat kinesiska och engelska, för att underlätta för internationella kunder att beställa varor från dem. Språket har dock inte varit det enda hindret för utländska shoppare tidigare. Sydkoreas regering har sedan 2014 bland annat ändrat lagar som reglerar hur köpare kan betala, och tagit bort tvånget att köpare ska kunna identifiera sig med ett koreanskt personnummer.

Även om hugade spekulanter fortfarande kan stöta på olika problem när man vill beställa varor från Korea (brist på produktbeskrivningar och uppgifter om storlek, till exempel), så ökar den koreanska exporten enormt. Värdet av Sydkoreas export via onlinehandel uppgick till 18,3 miljoner dollar (över 155 miljoner kronor) under perioden september 2014 – augusti 2015. Detta innebär en ökning på över 232 procent i jämförelse med samma period året innan.

Kläder stod för 51,9 procent av online-exporten, skönhetsprodukter för 20,5 procent, och accessoarer för 11,6 procent. Varor såldes till 164 länder, men 42,2 procent av handeln gick till Kina, vilket också gör den kinesiska marknaden till en av de viktigaste och mest eftertraktade.

Det är dock inte bara My Love From the Stars-karaktärernas kläder som konsumenter runt om i världen är ute efter. Koreanskt mode är ett dragplåster i sig, vilket gör att även mindre butiker och okända designers kan tävla med de största sajterna. Huvudsaken för många shoppare är att få tag på kläder i rätt stil, snarare än av rätt märke. ”Speciellt bland unga i andra länder skryter man sinsemellan om hur man inkorporerar delar av den koreanska livsstilen i sina dagliga liv genom att ha på sig kläder gjorda i Korea, och ofta shoppa efter sådana,” säger Choe Hyon-ho, VD på MPI, ett modekonsultföretag.

Med nya möjligheter för koreanska företag att marknadsföra sig mot resten av världen spås e-handeln öka markant även under kommande år.

Källor: 1, 2, 3, 4, 5

Susanna Karppinen

Moderedaktör

No Comments Yet

Kommentera

Chefredaktör och ansvarig utgivare: Elin Törnqvist

Tipsa oss: [email protected]

Organisationsnummer: 802490-6987

ISSN: 2001-936X

© Tidskriften Hallyu
Tidskriften Hallyu sponsras av