[RECENSION] Office

Förra månaden besökte vi Stockholm filmfestival och passade på att se filmen Office när den hade nordisk premiär.

Regissör: Hong Won-Chan
Skådespelare: Ko A-Sung, Park Sung-Woong, Bae Seong-Woo m.fl.
Längd: 111 min
År: 2015

En ej namngiven storstad i Sydkorea. En kontorsanställd man mördar sin familj och går sedan upp i rök. Hans försvinnande blir upptakten till en rad mystiska händelser, inte minst för kollegorna på arbetsplatsen gärningsmannen lämnar bakom sig. Det är premissen för “Office”, en psykologisk thriller som rotar i hur vanliga människor kan förvandlas till monster. Enligt filmskaparnas kyliga porträtt av sydkoreansk företagskultur, tillhör ett hierarkiskt och elitistiskt arbetsklimat vardagen. Ibland även mobbing. Som scenen där en polisman krasst konstaterar att det inom alla organisationer finns någon som är tacksam att bryta ned. En arbetsmyra men socialt kantig person, som har svårt att passa in. Likt Michael Douglas tickande bomb i “Falling Down” (1993), ser sig kontorsslaven i “Office” tvungen att göra upp med samhället. Frustrationen går dock främst ut över nära och kära, något som för tankarna till Michael Hanekes gastkramande drama “The Seventh Continent” (1989).

Kontoret som spegling av samhället i miniatyr, avkodas via Lee Mi-Rye (Ko A-Sung), praktikant och kollegiets hackkyckling. Särskilt olustigt är det när hon överhör hur hon blir baktalad och miljöljud som småprat och smatter från tangentbord förstärks allteftersom. Just realistiska ljudeffekter snarare än filmmusik, används för att gestalta trånga ytor i ett kontorslandskap av detta slag. Även kameraarbetet och scenografin gör sitt till för att förstärka klaustrofobin, ibland så Hitchcock-inspirerat att det gränsar till det väl uppenbara, med blinkningar åt både “Psycho” (1960) och “En studie i brott” (1958).

“Office” är en lovande regidebut som förmedlar isande insikter om mänskliga drifter. Framför allt hur vi i jakten på framgång och välstånd behandlar varandra och vad det gör med oss, individuellt och kollektivt.

Anders Nilsson

Filmrecensent

Anders Nilsson är frilansskribent inom film och kultur och har skrivit för bland annat Gaffa, Tidningen Kulturen och Kulturimperiet. Han har magisterexamen i filmvetenskap från Stockholms Universitet