Hangul på högsta modet

Kläder med tryckta ord skrivna med hangul. Konceptet är lika enkelt som ovanligt i modekretsar, och ännu ovanligare blir det när kläderna är resultatet av ett samarbete mellan en app för matleveranser och en framgångsrik modedesigner.

Under 2016 S/S Seoul Fashion Week i oktober presenterades den första kollektionen från Baemin X KYE. Orden och meningarna skrivna med hangul, både i form av tidningstext och skyltar som kan ses i en stadsbild, hade tryckts på street-inspirerade plagg, och skapade en kollektion med det moderna och urbana som tema.

Bakom den uppmärksammade kollektionen står Baedal Minjok, en populär app för matleveranser från restauranger, och märket KYE, med designern Kathleen Kye vid spakarna. Projektet startade när Baedal Minjoks VD, Kim Bong-jin, fick idén att det vore coolt att se en snygg, europeisk man, på en gata i Europa, klädd i en tröja med koreanska ord på. Park Se-won, Kims vän samt kreativ ledare på en reklambyrå, gillade idén och föreslog att de skulle skapa ett modemärke tillsammans. Park hade länge gillat Kyes stil och design, och när han kontaktade henne för projektet tackade hon ja.

En av tankarna bakom kollektionen är att framhäva det koreanska alfabetet och det skrivna språket på ett roligt och nytt sätt. Det som står på kläderna är nämligen sådant som ”kameraövervakning” och ”ta så mycket kimchi som ni önskar”; sådant som kan ses runt om på stan, men som sällan ses på catwalken.

Källor: 1, 2, 3, 4

Susanna Karppinen

Moderedaktör

No Comments Yet

Kommentera

Chefredaktör och ansvarig utgivare: Elin Törnqvist

Tipsa oss: [email protected]

Organisationsnummer: 802490-6987

ISSN: 2001-936X

© Tidskriften Hallyu
Tidskriften Hallyu sponsras av