Ny lag på gång för att skydda servicepersonal

Sydkoreanska arbetsmarknadsdepartementet meddelade nyligen att det planerar revidera lagar för att skydda servicepersonal.

Revideringen av existerande lagar syftar till att ge de som utsätts för stress och utvecklar psykiska problem, såsom depression till följd av mycket oförskämda kunder, ska erkännas som offer för arbetsplatsolyckor. Detta skulle öppna för ökad ersättning och möjligheten till hjälp för fler individer i fler yrkeskategorier. Nuvarande lag erkänner enbart diagnosen posttraumatisk stressyndrom och inte diagnoser såsom depression och anpassningsstörning.

Förändringen förväntas ge mer skydd till över 100 000 individer inom primärt servicesektorn, såsom flygvärdinnor, affärssäljare och telefonförsäljare som dagligen utsätts för muntlig, psykiskt och även i vissa fall fysiskt hot från otrevliga kunder, vilket påverkar deras arbetsmiljö negativt.

s1.reutersmedia.net-minInitiativet kom efter en successivt ökad oro över den gradvisa försämringen av arbetsmiljön inom sektorn de senaste åren, samt en rapport från fackförbundet Korean Finance & Service Workers’ Union. Rapporten, som baserats på en undersökning av över ett tusen call center-anställda, visar på att över 80% av de tillfrågade led av kronisk depression med anledning av kunders hot och förolämpningar. Symptomen inkluderade bland annat sömnproblem, migrän och plötslig viktminskning. I de flesta fall stod den anställde ekonomiskt för den behandling och medicin som krävs och inte arbetsgivaren.

Källa: 1

Elin Törnqvist

Chefredaktör

Elin Törnqvist är Tidskriften Hallyus chefredaktör och en av grundarna.

No Comments Yet

Kommentera

Chefredaktör och ansvarig utgivare: Elin Törnqvist

Tipsa oss: [email protected]

Organisationsnummer: 802490-6987

ISSN: 2001-936X

© Tidskriften Hallyu
Tidskriften Hallyu sponsras av