[EXKLUSIVT] Intervju med filmskaparen Hong Won-Chan

Med thrillern “The Chaser” (Chugyeogja, 2008) på meritlistan som manusförfattare, debuterar Hong Won-Chan som regissör med “Office” (Opiseu). Hallyu träffade honom under Stockholms filmfestival, där “Office” hade nordisk premiär.

Filmen, som inleds med att en kontorsanställd man begår ett vansinnesdåd mot sin familj, pendlar mellan thriller och skräck. För att göra en trovärdig skildring av vardagen i ett kontorslandskap, konsulterade Hong kollegor och vänner med erfarenhet från liknande miljöer. Framför allt ville han belysa hierarkierna inom sydkoreansk företagskultur: “Även om det rör sig om thriller/skräck, genrer där det vanligtvis kan vara svårt att införliva sociala aspekter, får du en uppfattning av koreansk kultur och dess samhällsklasser.” För att förhöja realismen i den klaustrofobiska scenografin, undvek han alltför mycket pålagd bakgrundsmusik (så kallad icke-diegetisk musik). Istället lät han använda rikligt med ljudeffekter att integrera i kontorsmiljöerna.

Vad gäller vuxenmobbing och till synes normala personer som plötsligt begår förfärliga handlingar, nämner Hong Brian De Palmas 1970-talsskräckis “Carrie” och Stanley Kubricks “The Shining” som två inspirationskällor. “Vad är det som gör att en person blir ett monster?” frågar han retoriskt. Han förklarar att det hårda arbetsklimatet och rivaliteten mellan kollegor, är faktorer som i hög grad bidragit till Sydkoreas ekonomiska tillväxt. Ironiskt nog på bekostnad av invånarnas kollektiva välbefinnande, menar han. “Oavsett om det handlar om en skola eller om ett kontor, är konkurrensen stor och det är väldigt tävlingsinriktat. Arbetsplatser som den i filmen kan vara en rå miljö att vistas i.” Hong hoppas, den koreanska kontexten till trots, att även en internationell publik kan relatera till filmens underliggande samhällskritik.

På frågan vad Hong Won-Chan har på gång härnäst, ler han hemlighetsfullt och vill inte avslöja mer än att det lutar åt en ny thriller.

Anders Nilsson

Filmrecensent

Anders Nilsson är frilansskribent inom film och kultur och har skrivit för bland annat Gaffa, Tidningen Kulturen och Kulturimperiet. Han har magisterexamen i filmvetenskap från Stockholms Universitet

No Comments Yet

Kommentera

Chefredaktör och ansvarig utgivare: Elin Törnqvist

Tipsa oss: [email protected]

Organisationsnummer: 802490-6987

ISSN: 2001-936X

© Tidskriften Hallyu
Tidskriften Hallyu sponsras av