4 favoriter för herrar från Fashion Week

Vi tittade nyligen på fyra damkollektioner från 2015 F/W Seoul Fashion Week, men nu är det herrarnas tur. Här är fyra kollektioner som på olika sätt utmärkte sig under modeveckan, och som vi tycker förtjänar en närmare titt.

CARUSO

15 FW SFW - herrar 1

CARUSO har så pass högt anseende att det anses vara ett ”nationellt designermärke”, och designer Chang Kwang-hyo har genom året fått förtroendet att utforma uniformer till bland annat flygplatspersonal, polisen och nyligen också Blå husets (presidentens hus) säkerhetsvakter. Med andra ord kan Chang det här med hur man ser välklädd ut.

Höst- och vinterkollektionen är inspirerad av snöfall, stjärnhimlen och förväntan inför att träffa nya människor på julafton. Speciellt ytterplaggen, allt från långa rockar till caper, reflekterar den romantiska idén av en snöig julaftonskväll.

 VanHart di Albazar

15 FW SFW - herrar 2

I VanHart di Albazars kollektion slås man av färgerna; hur man använder färger och hur man kombinerar färger. Färger är också precis vad designer Jung Du-young inspirerats av. Med utgångspunkt i de mustiga färgerna i den italienske konstnären Valerio Adamis verk har man blandat popkonst med klassiskinspirerat mode, och resultatet är oemotståndligt.

Både outfiten och de individuella plaggen har inslag av ”color blocking”, det vill säga att man har (minst) två färger i tydligt avgränsande områden. Detta skapar en genomtänkt look, som kan göras precis så vågad som man vill genom att välja olika färger.

YOHANIX

15 FW SFW - herrar 3

YOHANIX tillhör modeveckans kategori Generation Next, där bara märken yngre än fem år hör hemma. Detta är YOHANIX andra säsong på Seoul Fashion Week, men designer Kim Tae-gun lyckas göra stort intryck med sina dramatiska herrkläder med många och invecklade detaljer. Kim har en förkärlek till läder, men jobbar också mycket med att blanda material av vitt skilda slag i en outfit och ändå lyckas skapa en harmonisk helhet.

YOHANIX visning bestod av både dam- och herrplagg, med fokus på damsidan. Det var dock bara de manliga modellerna som såg ut att ha blivit snöade på – en rolig detalj för en vinterkollektion.

BLINDNESS

15 FW SFW - herrar 4

BLINDNESS är också ett Generation Next-märke. Grundarna Shin Kyu-yong och Lee Jong-taek har på kort tid lyckats göra sig ett namn och synas i de största modetidningarna, och på några av de hetaste kändisarna. Märkets ide? Att sammanföra modern konst, ungdomskultur och minimalism.

Konceptet för kollektionen sägs vara att på ett slagfärdigt sätt uttrycka moderna män som bejakar sina feminina karaktärsdrag. Detta gör BLINDNESS bland annat genom nätta rockar och finstickade tröjor med små pärlbroderier i form av blommor, fåglar och djur.

Källor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Susanna Karppinen

Moderedaktör

No Comments Yet

Kommentera

Chefredaktör och ansvarig utgivare: Elin Törnqvist

Tipsa oss: [email protected]

Organisationsnummer: 802490-6987

ISSN: 2001-936X

© Tidskriften Hallyu
Tidskriften Hallyu sponsras av