Drömmen om att bli dansare, en kort intervju med BTS koreograf Son Sungdeuk

Tusentals ser hans koreografier varje dag, men få känner mannen bakom BTS: Son Sungdeuk, koreograf och konstnärlig ledare vid BigHit Entertainment. Drömmen om dansen började tidigt för Sungdeuk och aspirationen var stor redan från ung ålder. Redan på mellanstadiet flyttade han till Seoul för att förverkliga sina drömmar, att dansa bakom Seungjun Yoo. Seungjun Yoo, eller Steve Yo som han även kallas, var en av sena 90-talets främsta popstjärnor och en av få aktiva soloartister.

– Att dansa har varit en oföränderlig dröm jag haft sedan jag var barn. Jag kände mig som mest lycklig när jag var på scenen tillsammans med sångare.

Sungdeuk har dock växt genom åren och finner nu mest lycka och tillfredsställelse som koreograf, att själv skapa det som andra dansar. Han är mannen bakom samtliga av BTS koreografier sedan deras debut, från ‘No more dream’ till ‘War of Hormone’, och är en stor styrka för pojkarna.

10339670_874597599240063_3031889681278479885_nHans första stora jobb var faktiskt med just Seungjun Yoo, den man som fått honom att vilja bli dansare, och han tänker tillbaka till hur det var då, om skillnaden mellan hur attityden gentemot idoler var men även skillnaden på hans liv.

– Han var så populär att folk velade mellan att titta på VM-fotbollsmatcher och gå på hans konsert.

Sungdeuks karriär vid BigHit började dock inte med BTS.

– I början var jag danslärare till en sångerska vid namn Junhee från 8 Eight. Jag fick senare ett jobberbjudande som dansdirektör på BigHit när de höll på med planeringen av en musikgrupp (BTS red.anm).

Hans samarbete med artisterna är nära och koreografierna drar sin inspuration från sångtexterna, att förmedla budskapet i sångtexten från hörelse till rörelse.

– Det är viktigt att man tänker på snygga koreografier men det är ännu viktigare att producera koreografier som man ser sångtexterna genom dansen. Koreografens förmåga att tolka sångtexter och producera kreativa metoder är viktiga men att kunna ge en känsla av att bli rörd till våra fans genom koreografier är det viktigaste.

Idag ses koreograferna och dansarna med respekt från både bolagen och fansen och är en kritisk del i konceptet. Koreograferna blir ofta själv små kändisar som fansen visar uppskattning mot, men det var inte alltid så.

10659067_874597612573395_7200783765702464258_oNär Sungdeuk täner tillbaka till det mest utmanande han känt som dansare genom åren så är det just hur synen på dansarna och koreograferna har sett ut, hur grupperna och dansarna länge behandlades illa och att de ofta hamnade i omständigheter som gradvis ledde till ekonomiska svårigheter.

– Men K-pop har nu blivit mer populärt nu än tidigare. Tack vare detta finns det nu många som är intresserade av danslärare och har en mycket tolerant syn på mitt yrke.

Trots att det skett förändringar så måste unga dansare vara medvetna om att vägen de ger sig ut på är utmanande och att talang även kräver en passion och uthållighet för att lyckas. Han har gått från en pojke uppväxt vid havet, vars mor- och farföräldrar innan delningen av landet kom från den norra delen, till en respekterad koreograf som åker jorden runt både med BTS men även själv för att lära ut sina koreografier. Även han har aspirationer att ta sig ännu längre, att skapa koreografier åt fler grupper än BTS och kanske även skapa en grupp själv. Så vem vet, vi kanske ser en till grupp med Sungdeuks typiska och välkända rörelser inom de närmaste åren.

Foto: via Kpop Nonstop. Fotograf: Emmelie Warnander

Elin Törnqvist

Chefredaktör

Elin Törnqvist är Tidskriften Hallyus chefredaktör och en av grundarna.

No Comments Yet

Kommentera

Chefredaktör och ansvarig utgivare: Elin Törnqvist

Tipsa oss: [email protected]

Organisationsnummer: 802490-6987

ISSN: 2001-936X

© Tidskriften Hallyu
Tidskriften Hallyu sponsras av