[Recension] VIXX – Error

2. Error (Text; Kim Eana, Ravi. Musik; Hwang Se-jun, MELODESIGN)
  3. After Dark (Text; Ryu Dasom, Ravi. Musik; Andrew Choi, 220, Jake K, Hayley Aitken)
  4. 청춘이 아파 (Youth Hurts) (Text; Kim Ji-hyan, Ravi. Musik; MELODESIGN)
  5. Time Machine (Text; 1월 8일, Ravi. Musik; Albi Albertsson)
  6. What U Waiting For (Text och musik; Ravi)
  7. Error (inst.) (Hwang Se-jun, MELODESIGN)

De sex medlemmarna förvandlades till cyborgs i den senaste musikvideon till titelspåret Error på minialbumet med samma namn. Återigen har VIXX bevisat varför de är mästare av mörka koncept, med ett, rent grafiskt, mästerverk till musikvideo. Albumet har sju låtar inklusive titelspåret Error och medlemmen Ravi har inte bara deltagit i stora delar av albumet med både text och musik och han har dessutom en helt egenkomponerad låt med!

Jag ska gå lite djupare in i vad jag tycker om varje låt, och sedan kommentera musikvideon. Ni behöver inte alls hålla med mig, men detta är vad jag anser om minialbumet Error.

1. Steel Heart – trots att denna låt ”bara” är ett intro, så är musiken välkomponerad och ger en fin insikt i vad som komma skall. Jag hade utan tvekan velat ha en hel låt av detta intro, så fantastiskt är det! Trots dubstepen (något jag kan känna är lite utdaterat) så känns introt fräscht och intressant. Det ger dessutom vibbar från musikvideon, så för er som inte har sett musikvideon ännu… kan ni gissa vad som händer?
  2. Error – titelspåret är, som förväntat, utan tvekan den största höjdpunkten på albumet. Från introt glider vi enkelt in på denna låt, som man nästan kan tro ska utvecklas till en ballad. Men snabbt inser man att så inte är fallet och dras med i det medryckande tempot och killarnas röster. Låten är väldigt trallvänlig och bjuder in till både rörelse och sång. Jag kan nästan inte sitta stilla när jag lyssnar på denna låt! Har man lyssnat på den akustiska versionen av denna låt så kan man tydligt höra harmonin i de sex rösterna. Det finns ingen tvekan; VIXX är helt klart en grupp med fantastiskt sångpotential.
  3. After Dark – när jag lyssnade på denna låt första gången kände jag att det var en väldigt typisk ”Ravi”-låt. Därför var jag förvånad att se att det inte var hans egen låt, men hans influenser hörs tydligt i musiken och texten. After Dark är precis som Error trallvänlig och bjuder in till dans eller rörelse överlag. Det är högt tempo, men musiken låter killarnas sångröster skina igenom vilket gör detta till en riktigt bra låt.
  4. 청춘이 아파 (Youth Hurts) – den enda balladen på detta minialbum är denna låt. Detta är definitivt en låt för vinterns mörka och mysiga kvällar. Det är en av mina favoriter av alla VIXX ballader. Musikmässigt är den i ett lugnt och mjukt tempo, men med ett skönt gung. Man får verkligen höra gruppens vokala förmågor i denna låt. Så ta fram en filt och en kopp varm oboy och mys ner dig i soffan eller sängen med denna i lurarna!
  5. Time Machine – ytterligare en dans- och trallvänlig låt! Med denna låt i lurarna eller högtalarna kan du omöjligt sitta still! Rytmen och melodin är upplyftande och lekfull, den påminner på så sätt lite om hiten G.R.8.U i sin lekfullhet och lätta melodi. Vi har dessutom en svensk kompositör som skapat denna, Albi Albertsson, som har skrivit flera av VIXX låtar, bland annat On And On (I’m Ready to Get Hurt). Denna kan man utan tvekan pumpa till på gymmet, så kör hårt! Och vi kan ju inte glömma det lilla, gulliga ”Raveh” strax före Ravis rap, eller hur?
  6. What U Waiting For – sist, men absolut inte minst, har vi Ravis helt egenkomponerade låt. Jag kan inte förklara hur mycket jag älskar denna låt, den är så tydligt Ravi men han har ändå lyckats fånga in essensen av VIXX på ett smakfull och snyggt sätt! Den är inte lika trallvänliga som de tidigare låtarna, men det är också väldigt typiskt Ravis egenkomponerade låtar, exempelvis Secret Night från albumet Vooodoo.
  7. Error (instrumental) – jag har inget mer att säga än att denna låt är fantastisk och så otroligt välkomponerad!

Överlag anser jag att albumet är välkomponerat med en tydlig struktur i musiken och låtarnas följd. Det märks att albumet har en röd tråd och att det är väl genomtänkt. Återigen har VIXX överstigit mina förväntningar efter succéerna Voodoo Doll och Eternity. Det är tydligt att killarna har växt upp från unga rookies till starka och mogna idoler och individer med sina allt starkare och vuxnare koncept; från en önskan att flyga var helst de vill i debutlåten SUPERHERO till att sjunga om smärtan efter förlusten av sin stora kärlek och viljan att återgå till det som var i den senaste singeln Error.

Till musikvideon då! Videon är producerad av fantastiska Zanybros som har gjort flertalet av deras musikvideos.

I videon får vi se Hongbin i huvudroll, tillsammans med KARAs Youngji. Videon berättar om smärtan av att förlora sin stora kärlek, och viljan att återvinna den. Hongbin är skapare av cyborgs, där gruppens medlemmar får vara med lite. I sin sorg över att ha förlorat sin kärlek har Hongbin byggt upp henne till en robot, för att återigen kunna vara med henne. Men trots det lyckade experimentet (hon blir ju faktiskt nästintill levande!) så förstörs deras kärlek ännu en gång och det hela slutar med att Hongbin och Youngji förenas till ett cyborghjärta. Jag vet, det låter helt galet, men ge videon en chans!

Videon är väldigt mycket Hongbin och väldigt lite resterande medlemmar av VIXX, den störtsnygga stylingen av de övriga medlemmarna (minus Ravis hatt… eller vad det nu är) till trots. Även om jag definitivt uppskattade Hongbins nakna överkropp hade definitivt varit önskvärt att se mer av de resterande medlemmarna samt dansen. Annars tycker jag att videon är fantastisk, den är grafiskt läcker och har en sammanhängande handling. Den är ett skönt avbrott i VIXX annars typiska dans-och-flower-boy-scener som tidigare har varit ganska påtagligt i deras videor. Youngji från KARA ser fantastisk ut som alltid, och hon och Hongbin känns äkta.

VIXX har än en gång levererat någonting nytt och outforskat till kpopscenen, och jag väntar med spänning på vad de kommer att leverera till nästa gång!

Jag ger detta album 4,5 poäng av 5 möjliga!