Draman kan öka bokförsäljningen

Böcker som filmatiseras får ofta ett uppsving i popularitet och försäljning, men hur är det med böcker som själva får en liten roll?

Det senaste året har man kunnat se en trend bland drama-författare att inkludera just böcker i handlingen. Om det görs på rätt sätt kan det ge de utvalda böckerna en rejäl skjuts i försäljning.

Ett rykande färskt exempel kommer från populära dramat My Love From the Star, där Kim Soo Hyuns karaktär läser ur Kate DiCamillos bok Edward Tulanes fantastiska resa (The Miraculous Journey of Edward Tulane) som släpptes i Korea 2009, men som förblivit relativt okänd där. Plötsligt sålde den dock över 30 000 exemplar som en direkt effekt av att boken figurerat i dramat.

Ett annat drama som nyligen hjälpt bokförsäljning är Goddess of Marriage med boken Lee Joong Sub, Letters and Pictures 1916-1956, som både citeras, diskuteras och fungerar som en romantisk koppling mellan två av huvudrollsinnehavarna. Även barnboken One Stormy Night (Arashi no Yoru ni) av Yuuichi Kimura som refererades till i dramat Master’s Sun blev en bestseller efteråt.

Alla böcker som dyker upp i tv-serier blir dock inte populära. För att det ska ge effekt är det dels viktigt att bokens innehåll passar in i dramats handling eller stämning, och dels är det viktigt att boken i sig är intressant och kan engagera läsarna.

Både bland bokförlag och litteraturkritiker tycker man att fenomenet är roligt och välkommet, men de är samtidigt på det klara med att uppmärksamhet via draman sällan leder till något större intresse för litteratur i allmänhet bland tittarna. Ett stärkt litteraturintresse är något Koreas bokbransch och litteraturarbetare både jobbar för och längtar efter.

Har du någon gång blivit intresserad av en bok eller en författare efter att ha hört talas om den i ett k-drama?

Källor: 1, 2

Susanna Karppinen

Moderedaktör

1 Comment

Kommentera

Chefredaktör och ansvarig utgivare: Elin Törnqvist

Tipsa oss: [email protected]

Organisationsnummer: 802490-6987

ISSN: 2001-936X

© Tidskriften Hallyu
Tidskriften Hallyu sponsras av