[RECENSION] Lee Hyori – Monochrome

12. 묻지 않을게요 (Wouldn’t Ask You)
  13. 미쳐 (Crazy) (Feat. Ahn Yeong Mi 안영미)
  14. 쇼쇼쇼 (Show Show Show)
  15. Better Together
  16. 노 (Oars)

The queen is back!

Efter floppen med förra skivan som släpptes i april 2010, med anklagelser om plagiering, var Hyori inaktiv som idol i nästan två år. Från mars 2012 till oktober samma år ledde hon sedan en musikshow tillsammans med singer-songwritern och pianisten Jung Jae-hyung. Nu är Lee Hyori är tillbaka på scenen som sångerska. Det rykande färska albumet heter Monochrome.

Monochrome är ett album med tydliga 60-talsinfluenser. Låtarna är delvis akustiska, vilket är en stor kontrast till hennes vanligtvis väldigt elektroniska musik. Albumets titelspår är Bad Girls. Låten hade ett stort genomslag i Korea och albumet dominerade många all-time-charts, bara några timmar efter releasen.

Skivan har 16 tracks och är i sin helhet väldigt väl sammansatt, med en tydlig röd tråd. Denna består som sagt framför allt av en tydlig 60-talsinspiration. Trots att albumet har bra melodier och är välbalanserat blir det lätt enformigt. Låtarna är alldeles för lika varandra. Stundtals sitter jag och gäspar och saknar den gamla ”Hyorish”-känslan. Skivan har dock några få höjdpunkter. Bland dessa finns låten Amor Mio, som Hyori har spelat in tillsammans med Honey-G’s Park Ji Young. Det är en vacker ballad med fin melodi och fin lyrik. Låten handlar om ett brustet hjärta och en förlorad kärlek. Den skiljer sig skarpt från resten av albumet då den har en mer moderna melodi, vilket är ett trevligt avbrott i all 60-talsmusik.

Hyoris sångförmåga är på topp som alltid och här får hon visa upp sin bredd. Vi får höra både danslåtar i up-beat och smäktande ballader. Den lilla del av texten som sjungs på engelska låter helt ok då uttalet är bra.

Musikvideon till Bad Girls har i skrivande stund blivit bannlyst från TV i Korea. Detta på grund av de sexuella anspelningar som syns mellan lärare och studenter i videon. Den ska nu ändras så att ingen kan ta illa vid sig. Jag tycker trots kritiken att videon är väldigt bra och roligt gjord och att den verkligen passar låten. Här får jag äntligen den där ”Hyorish”-känslan som jag saknar i albumet. Det skulle dock behövas mer danskoreografi. Videon är visuellt uppbyggd som en serietidning och handlar enligt B2M Entertainment om bakgrunden till varför Hyori blev en ”bad girl”.

Slutsatsen är att albumet är helt okej, men ingenting jag skulle välja att spela för mina vänner. Jag tycker att låtarna passar bra som bakgrundsmusik på en bar. Albumets high lights är helt klart låtar som Bad Girls, Amor Mio och egenkomponerade Miss Korea. En annan styrka är att albumet känns väl sammansatt, med samma influenser genom hela albumet. Detta är dock även skivans svaghet.  Många av låtarna låtar hade varit bättre med lite modernare beat och rytm.

Betyg: 2,5 av 5